65 jaar Volkswagenbusje
2015-03-24 09:00:42

Volkswagenbusje jarig65 jaar geleden werd het legendarische Volkswagenbusje gelanceerd. In eerste instantie was het busje eigenlijk bedoeld als een bedrijfswagen, maar in de jaren 1960 charmeerde de wagen ook heel wat hippies. Daardoor is het busje ook vandaag nog vooral bekend als het flowerpower voertuig bij uitstek.

De Volkswagen Transporter is ontstaan in 1950. Pas in de jaren 1990 kreeg het Volkswagenbusje officieel de naam Transporter. Voorheen werd het busje intern aangeduid met de codenaam Typ 2. Voor het publiek was de wagen gewoon “het Volkswagenbusje”.

Inspiratie bij de Kever

Het ontwerp van de het Volkswagenbusje kwam al in 1947 tot stand. De ontwerper is de Nederlander Ben Pon. Hij liet zich voor het ontwerp inspireren door een busje dat door Volkswagen intern gebruikt werd om goederen te transporteren. Dat busje werd gebouwd op de basis van de Volkswagen Beetle. Het was ook de bedoeling van Pon het platform van de Kever te gebruiken voor het busje. Uiteindelijk bleek het busje te zwaar voor het platform van de Volkswagen Beetle, waardoor er eerst een aantal aanpassingen doorgevoerd moesten worden voor het Volkswagenbusje in productie kon. Drie jaar nadat het ontwerp tot stand was gekomen, ging het busje effectief in productie.

Hippiegeneratie

Populair VolkswagenbusjeHet originele Volkswagenbusje is de Volkswagen Typ 2 T1. De T1 werd tot het einde van 1967 gebouwd en heeft in haar bestaansperiode verschillende facelifts ondergaan. Het originele busje werd gekenmerkt door de metalen streep in het midden van de voorruit. De vernieuwde versie van het busje werd vooral ruimer gemaakt, waardoor het busje interessanter werd als bedrijfswagen voor vakmannen die veel materiaal moesten vervoeren. De busjes waren voorzien van dezelfde motor als die van de Volkswagen Beetle. Die motors zorgden voor 25 pk en bleken een goede keuze: het Volkswagenbusje werd beschouwd als een erg betrouwbaar voertuig.
In 1967 werd de T1 vervangen door de sterkere T2. De grootste uiterlijke verandering tussen de eerste en de tweede generatie van busje was de verwijdering van de metalen streep in de voorruit, waardoor het nieuwe busje één grote voorruit had in plaats van twee kleine ruiten. Door de vele mogelijkheden die het Volkswagenbusje bood op vlak van opbergruimte en comfort, was het busje niet alleen populair bij werkmannen. De flowerpowergeneratie van de jaren 1960 was verzot op het busje. Ook nu nog denken de meeste mensen aan een felgekleurd busje volgeplakt met bloemenstickers als ze aan een Volkswagenbusje denken.

Na de hippies

Vanaf 1979 werd de Volkswagen T3 gebouwd ter vervanging van de T2. De T3 luidde het einde van het iconische Volkswagenbusje in. De nieuwe generatie verschilde sterk van de voorgaande generaties. Het model was een stuk hoekiger en leek daardoor al wat meer op de Volkswagen Transporter zoals we die vandaag kennen. De naam Transporter werd in 1990 officieel aangenomen. Sindsdien wordt ook een onderscheid gemaakt tussen busjes die gebruikt worden voor goederenvervoer en busjes voor personenvervoer. De Volkswagen Caravelle en Multivan zijn in dat geval busjes die gebruikt worden als personenwagens of als vakantiewagen.
De productie van de oude Volkswagenbusjes T1 en T2 is in de jaren 1970 al gestopt, maar in Brazilië werden de busjes nog een lange tijd gebouwd. De productie van de T1 stopte pas volledig in 1996. De T2 werd nog tot in 2013 gebouwd. Het Volkswagenbusje mag sindsdien niet meer geproduceerd worden, doordat de wagen niet meer voldoet aan de veiligheidsvoorschriften.