Airbags van Takata nog steeds niet hersteld
2015-05-19 09:00:52

Takata airbags vormen nog probleemDe airbags van de Japanse fabrikant Takata blijven voor problemen zorgen. Autofabrikanten Honda, Toyota en Nissan roepen weer meerdere miljoenen wagens terug uit voorzorg. Sinds 2013 zouden er nu al 33 miljoen auto’s van die Japanse fabrikanten teruggeroepen zijn door defecten in het airbagsysteem.

De problemen met Takata zijn niet nieuw. De voorbije jaren riepen Nissan, Toyota en Honda regelmatig miljoenen auto’s terug. Het probleem zit in de airbags die geleverd worden door de Japanse fabrikant Takata. Door een defect kunnen de airbags scheuren wanneer ze tot ontplooiing komen. De veiligheid van de chauffeur en de passagiers komt daardoor in het gevaar. Alsof dat nog niet genoeg is, komen er ook metaaldeeltjes vrij die de inzittenden ernstige verwondingen kunnen toebrengen. Op die manier zouden al honderden gewonden en acht doden gevallen zijn.

Honda grootste slachtoffer

Honda heeft problemen met Takata airbagsTakata levert airbags aan Toyota, Nissan en Honda. De eerste meldingen van defecte en gescheurde airbags werden in april 2013 gedaan. De problemen met de airbags van Takata doen zich wel al langer voor. Sinds 2008 worden er regelmatig terugroepacties georganiseerd. Het is echter pas sinds de meldingen in 2013 dat er wereldwijd verschillende ongelukken toegeschreven worden aan de falende airbags van de Japanse producent. Toyota, Nissan en Honda hebben de voorbije maanden en jaren al verschillende terugroepacties georganiseerd. Vooral Honda is sterk getroffen door de defecten. Sinds 2008 heeft Honda al bijna 15 miljoen auot’s teruggeroepen. Daar komen er nu nog eens 5 miljoen bij.
De financiële schade die Honda door de terugroepacties geleden heeft, mag niet onderschat worden. Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar daalde de operationele winst van Honda met 32,2% ten opzichte van vorig jaar, terwijl de nettowinst met 42,6% gedaald is. Die daling kan toegeschreven worden aan de kosten van de terugroepacties door de falende airbags van Takata. Daarnaast is ook de verkoop van Honda in thuisland Japan wat stilgevallen.

33.000 auto’s in België

Ook Nissan en Toyota roepen weer auto’s terug. In totaal zouden beide fabrikanten 6,5 miljoen wagens terugroepen. Het aantal teruggeroepen auto’s komt zo op 4 miljoen voor Nissan en meer dan 8 miljoen voor Toyota. De cijfers over hoeveel auto’s er exact zijn teruggeroepen sinds 2008 variëren tussen 30 en 36 miljoen. Hoeveel wagens er in België worden teruggeroepen is nog niet helemaal duidelijk. Nissan spreekt van 6.775 wagens in België en Luxemburg, Toyota van 26.686 wagens. De getroffen Toyota’s zouden tussen 2003 en 2007 gebouwd zijn. Nissan roept dan weer een aantal modellen terug die tussen 2004 en 2007 gebouwd werden. De modellen die door Honda worden teruggeroepen, werden tussen 2004 en 2008 gebouwd.

Boete voor Takata

Ondertussen onderzoekt Takata wat het probleem met de airbags precies is en worden de airbags van de teruggeroepen auto’s hersteld. Die herstelling verloopt niet zo vlot. Door de vele terugroepacties kan Takata de vraag naar nieuwe airbags niet bijhouden, waardoor de herstellingen erg traag gaan. Volgens Honda zou vorige maand 19% van de teruggeroepen auto’s hersteld zijn. Een deel van die wagens werd in 2013 al teruggeroepen.
De problemen met de airbags zijn niet alleen voor de autofabrikanten financiële dompers. Ook Takata lijdt onder de problemen. De vraag naar herstelde airbags is erg hoog en Takata heeft van de Amerikaanse organisatie NHTSA een boete van 14.000 dollar per dag gekregen. Volgens de NHTSA werkt Takata niet voldoende mee aan het onderzoek. Sinds februari heeft Takata zo al 1 miljoen dollar aan boetes mogen betalen.