Belgen tevreden over mobiliteit, niet over mobiliteitsregel
2014-03-06 10:44:31

Belgie filesFiles zijn een serieus probleem in België. Dat wisten we natuurlijk al, maar nu weten we ook precies hoeveel last we van files hebben. Brussel staat met 83 file-uren bovenaan in de ranglijst van filesteden. Tijd om de files aan te pakken, of toch niet?

Uit onderzoek blijkt dat Belgische automobilisten in 2013 gemiddeld 58 uren in de file doorbrachten. België is daarmee het grootste fileland van de dertien Europese landen die zijn bestudeerd. Brussel staat met 83 file-uren nog boven Londen met 82 uren. Antwerpen sluit het erepodium met 78 file-uren. Een vergelijking: in Nederland stonden automobilisten ‘slechts’ 44 uren in de file.

Belgen tevreden met mobiliteit

Volgens de brancheorganisatie Febiac blijft, ondanks de files, de auto het favoriete vervoersmiddel. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan uitsluitend de auto te gebruiken om op de plaats van bestemming te komen. De auto staat bekend als de snelste manier om je te verplaatsen. Daarnaast spelen comfort en de slechte verbindingen van andere vervoersmiddelen zoals het openbaar vervoer een grote rol. Over het algemeen zijn Belgen volgens de brancheorganisatie behoorlijk tevreden over hun mobiliteit.
Toch blijkt dat de auto je steeds minder snel op de plek van bestemming brengt. De laatste vier jaar zijn de files in België namelijk verdubbeld. Tijd om verkeersstromen te sturen en de fileleed te verlichten. Volgens de Belgische overheid moet rekeningrijden de oplossing zijn. Het verkeer in de Brusselse GEN-zone zou tegen 2018 met 10 procent zijn afgenomen.

Mobiliteitsregel

Onlangs is in België een proefproject voor personenwagens van start gegaan: het zogeheten rekeningrijden. Ongeveer 1.200 automobilisten doen mee aan de test. Het doel van de test is te zien of het betalen per kilometer het autogebruik kan beïnvloeden. Met het rekeningrijden moet niet het bezit, maar het gebruik van een auto worden belast.
Rekeningrijden is een heffing voor iedere kilometer die je als automobilist aflegt. Tijdens de ochtend- en avondspits betalen automobilisten twee keer zo veel als op andere moment. In stedelijke gebieden gaat het om 9 cent per kilometer, op autosnelwegen om 5 cent en 6,5 cent op kleinere wegen.
Op basis van een kilometerheffing van 7 cent zou de hoeveelheid CO2 en zwaveldioxide in de lucht met 9,2 procent dalen. Fijn stof zou met 9 procent dalen, stikstofoxiden met 8,9 procent. Bovendien zou de mobiliteitsmaatregel 135,9 miljoen euro per jaar opleveren.

Invoering rekeningrijden

Niet iedereen lijkt deze voordelen prettig te vinden. Na amper twee dagen hadden al 100.000 mensen via het internet verzet aangetekend tegen het rekeningrijden. Sindsdien kwamen er nog bijna 70.000 handtekeningen bij. Rekeningrijden zou geen garantie zijn dat je niet meer in de file zult staan, ondanks dat je veel geld afdraagt. Daarnaast moeten veel automobilisten meer geld betalen dan voorheen.
Mocht de testperiode van twee maanden succesvol verlopen, dan kan het zijn dat het rekeningrijden in 2016 wordt ingevoerd. België werkt ook nog aan een ander systeem om autogebruik te belasten in plaats van autobezit.

Voorkom rekeningrijden

Ben jij een van de automobilisten die hoogstwaarschijnlijk veel meer geld moet betalen met de invoering van rekeningrijden? Dan kan het zijn dat je graag je auto wilt verkopen om zo hoge rekeningen te voorkomen. De auto verkopen site Ikwilvanmijnautoaf.be biedt je de perfecte oplossing als jij snel van je huidige auto af wilt.
Vul online de autogegevens in en voeg enkele foto’s toe. De automakelaars van Ikwilvanmijnautoaf.be controleren de aanmelding en plaatsen de auto in een virtuele autoveiling. De ruim 5.000 aangesloten autobedrijven kunnen een bod op je auto plaatsen. Doordat alle geïnteresseerden tegen elkaar opbieden ben jij verzekerd van de maximale opbrengst. Het is bovendien een zeer veilige manier van auto verkopen. Alleen de autogegevens worden in de veiling vrijgegeven.