Belgische autoverdelers in moeilijkheden

Autoverdelers in ons land maken een moeilijke periode door. Uit een onderzoek van Federauto blijkt dat Belgische autoverdelers een erg kleine winstmarge hebben. Het lijkt er niet op dat de situatie van de autoverkopers de komende jaren zal verbeteren, wat waarschijnlijk zal leiden tot verschillende reorganisaties binnen de merkgroepen aanwezig in België.

Federauto, de Belgische Confederatie van de Autohandel en –reparatie en van de aanverwante Sectoren, liet de financiën van 2.237 autobedrijven analyseren. Uit die analyse is gebleken dat de autosector een erg moeilijke periode doormaakt. De gemiddelde winstmarge van autoverdelers in België is erg laag. Daardoor hebben heel wat dealers moeite het hoofd boven water te houden.


Stabiele omzet, dalende winst

Op 5 jaar tijd is de nettowinstmarge van autoverdelers sterk gedaald. In 2009 bedroeg de nettowinstmarge van autoverdelers nog gemiddeld 1,41%. In 2013 was die winstmarge al gedaald naar gemiddeld 0,9%. Vooral grote merken, zoals Citroën en Toyota, ondervinden problemen. Verdelers van die merken hebben gemiddeld een winstmarge van 0,5%. De dalende nettowinstmarge is niet volledig te wijten aan de Belgische autoverkoop. De Belgische autoverkoop kende de afgelopen jaren zijn ups en downs, maar is over het algemeen wel stabiel gebleven. Daardoor blijft ook de omzet van de meeste autoverdelers vrij stabiel of stijgt ze zelfs licht.


Kleine auto’s

Er zouden verschillende redenen zijn die de daling van de winstmarge en de moeilijke periode voor Belgische autoverdelers verklaren. Een daarvan is dat bestuurders tegenwoordig steeds meer kleine auto’s kopen. Op die wagens wordt minder winst gemaakt dan op grotere auto’s. Daarnaast hebben bestuurders tegenwoordig ook minder kosten aan hun auto. Autoverdelers halen de grootste winst uit het onderhoud van de wagens, maar nieuwe wagens moeten minder naar de garage dan oudere auto’s. Moderne auto’s hebben minder onderhoud nodig en door de vele technische controles op wagens en nieuwe technologische snufjes hebben bestuurders minder snel schade aan hun wagen. Ook daarvoor lopen bestuurders dus minder snel naar hun garagist.


Grote investeringen

Autoverdelers hebben het over het algemeen dus al moeilijk om geld binnen te krijgen. Daar komt dan nog eens bij dat dealers van hun fabrikanten wel vaak de opdracht krijgen grote investeringen te doen. Autoverdelers moeten steeds meer investeren in hun showrooms, wat ten koste gaat van hun nettowinstmarge. Er wordt niet alleen veel geïnvesteerd in showrooms, ook de stock van de dealers is erg uitgebreid. Dealers moeten van hun fabrikanten heel wat auto’s op stock hebben staan. Daarvoor moeten autoverdelers uiteraard honderdduizenden euro’s uitgeven. Het is daarbij niet eens zeker of ze die investeringen ook terugverdienen.


Naar de supermarkt

Er moet een drastische verandering komen in de autosector om autoverdelers uit deze moeilijke periode te halen. Carl Veys, voorzitter van Federauto, voorspelt dat de komende jaren heel wat autoverdelers zullen stoppen met hun activiteiten. Het aantal autoverdelers in België is de voorbije tien jaar al gehalveerd: van 4.200 naar 2.200. Een verdere daling van het aantal autoverdelers in België zou ertoe leiden dat klanten een stuk verder moeten rijden om een garage te vinden van hun favoriete merk. Bovendien zullen er ook heel wat ontslagen vallen. Geschat wordt dat er 20.000 jobs bedreigd worden. Om te kunnen blijven overleven in de autosector, zouden dealers moeten fusioneren. In plaats van allemaal zelfstandige dealers te laten bestaan, zou er een grote supermarkt voor auto’s moeten komen waar verschillende merken te koop zijn. Een supermarkt voor auto’s bestaat in België eigenlijk al, denk maar aan Cardoen. Een andere optie is dat dealers zich heel sterk specialiseren of juist het omgekeerde, dat ze veel algemener gaan werken en verschillende soorten vervoersmiddelen aanbieden en niet enkel meer focussen op auto’s.


Geïnteresseerd in het lot van autoverdelers en de autosector? Volg onze actualiteitsblog op social media.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands