Belgische E-car in primeur voorgesteld

Op het Autosalon was dit jaar ook een volledig Belgische wagen te bewonderen: de E-car 333. De E-car wordt een volledig elektrische auto op drie wielen. De elektrische auto bevindt zich voorlopig nog in de ontwikkelingsfase, maar zou vanaf volgend jaar beschikbaar moeten zijn voor het grote publiek. Het laatste weekend van het Autosalon stond in het teken van droomauto’s. Van vrijdag tot en met zondag konden bezoekers van het Autosalon in Paleis 12 een aantal dure auto’s bewonderen op de tentoonstelling Dream Cars. Tussen de dure Aston Martins, Nobles en Porsches vonden we ook een kleine Belgische wagen terug: de E-car.


3 zetels, 3 wielen, 300 kilometer

Op het Autosalon was de E-car 333 te bezichtigen, een van de zes modellen die de makers van de wagen tegen volgend jaar op de markt zouden willen brengen. De cijfers staan voor verschillende kenmerken van de wagen: het model heeft 3 wielen, 3 zetels, kan op 3 uur tijd worden opgeladen en heeft een autonomie van 300 kilometer. Bovendien is het ook de bedoeling dat de wagen maar 1 euro per 100 kilometer verbruikt, of 3 euro per oplaadbeurt. De wagen zou een maximum sneheid van 130 km/uur kunnen behalen. Enkel de E-car 333 werd al voorgesteld. Die wagen zou vooral bedoeld zijn om in de stad te rijden. De andere modellen krijgen ook een naam bestaande uit drie cijfers en ook daar verwijzen de cijfers naar de kenmerken van de wagen. Opmerkelijk is dat de zes verschillende modellen die gemaakt zullen worden allemaal maar 3 wielen zullen hebben. Dat zou milieuvriendelijker zijn dan 4 wielen. Het model dat aanwezig was op het Autosalon zal ook in een versie met 4 zitplaatsen te verkrijgen zijn: de E-car 334.


Milieuvriendelijk

De makers van de wagen hebben gekozen voor 3 wielen omdat dat milieuvriendelijker zou zijn. Het milieu was een belangrijk element waar rekening mee gehouden werd tijdens de ontwikkeling van de auto. Zo bestaat de wagen uit biologische en gerecycleerde materialen. Denk daarbij maar aan linnen en gerecycleerd plastiek of zelfs herbruikbaar staal. De auto zal volledig elektrisch rijden en heeft daarvoor dus een batterij nodig. Die batterij wordt later gerecycleerd en hergebruikt. Op die manier wordt het milieu dus zo min mogelijk belast. Doordat de E-car het milieu amper schaadt, hebben eigenaars van de auto recht op een milieu-bonus en een belastingvermindering. De E-car is dan niet enkel meer interessant voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.


100 wagens per jaar

De wagen die op het Autosalon getoond werd, was nog niet volledig af. De auto zit nog steeds in de ontwikkelingsfase, maar zou wel begin 2016 beschikbaar moeten zijn. De bedenker van de E-car hoopt voor die tijd nog een aantal investeerders te overtuigen van de kwaliteiten van de E-car. Verwacht wordt de eerste jaren een productie van 100 tot 150 wagens per jaar te behalen. De basisprijs van de auto zal rond de 20.000 euro liggen. Er zullen echter verschilleden versies beschikbaar zijn en de prijzen daarvan kunnen oplopen tot 39.000 euro. De E-car zal volledig naar de smaak van de koper aangepast kunnen worden. De koper kan voor zijn nieuwe wagen namelijk uit verschillende materialen kiezen en heeft dus nog veel inspraak bij de productie van zijn auto.

De E-car zal over een jaartje te koop zijn. Blijf op de hoogte dankzij Ikwilvanmijnautoaf.be.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands