Borgward werkt aan comeback

Het Duitse automerk Borgward keert terug. De Duitse fabrikant ging een halve eeuw geleden failliet, maar staat deze maand verrassend genoeg op het Autosalon van Genève. Niet met een nieuwe wagen, maar wel met goed nieuws: het Duitse merk werkt aan een comeback.

Nog tot 15 maart wordt in Genève het jaarlijkse Autosalon georganiseerd. Een van de verrassingen dit jaar is de aanwezigheid van het Duitse automerk Borgward. Christian Borgward, de kleinzoon van Carl F.W. Borgward, de oprichter van het merk, kondigde aan het merk nieuw leven in te blazen. Hij werkt daarvoor samen met een ex-manager van General Motors en Daimler.


800.000 auto’s

De comeback van Borgward werd in februari al aangekondigd. Autoliefhebbers hoopten dan ook op het Autosalon van Genève al een glimp op te vangen van een nieuw model, maar zover is Borgward nog niet. Het eerste concept zou pas in september op het Autosalon van Frankfurt voorgesteld worden. Over dat eerste model is nog niet veel bekend, enkel dat het een SUV zal worden. Christian Borgward zou ondertussen wel al meer dan tien jaar bezig zijn aan de comeback van het merk. Hij zou al sinds het begin van deze eeuw met het idee spelen het merk opnieuw levensvatbaar te maken. Voor de kleinzoon van de oprichter is dit naar eigen zeggen een kinderdroom die werkelijkheid wordt. Borgward is in ieder geval erg ambitieus. Hij hoopt tegen 2020 al 800.000 auto’s te kunnen verkopen en dat aantal te verdubbelen tegen 2025.


Samenzweringstheorie

Het Duitse automerk Borgward werd in 1929 in Bremen opgericht. Borgward bouwde op vrij korte tijd verschillende modellen, zoals de Borgward 2000, de Borgward 2300 en de Borgward Hansa 1500. Het merk introduceerde heel wat innoverende technieken op de automarkt, maar had toch moeilijkheden zich te positioneren. Andere Duitse merken, zoals Volkswagen en Opel, boden goedkopere wagens aan en konden zo een groter marktaandeel opeisen. Bovendien bleek de kwaliteit van Borgward niet te kunnen tippen aan de kwaliteit van andere automerken.

In 1960 verschenen er verschillende artikels in de pers over de financiële situatie van Borgward. De autofabrikant kreeg heel wat kritiek te slikken. Een van de grootste kritieken was dat de fabrikant niet efficiënt omging met de productiecapaciteit van de fabriek. Aan het einde van dat jaar had de fabrikant nog een erg grote stock van wagens die niet verkocht waren. Uiteindelijk ging het bedrijf failliet in 1961. Volgens oprichter Carl Borgward was dat faillissement het resultaat van een samenzwering. De kritische artikels zouden gepubliceerd zijn op vraag van andere Duitse automerken die op die manier Borgward hoopten uit te schakelen. Die samenzweringstheorie werd echter afgewezen.


Retro of modern?

In september zouden we een eerste idee kunnen krijgen van wat Borgward nu eigenlijk van plan is, want het is voorlopig niet duidelijk of Borgward van plan is een retrostijl te behouden of net erg moderne wagens gaat produceren. Borgward roept heel wat nostalgie op, maar dat lijkt niet helemaal te passen in deze moderne wereld. Ook al was Borgward een halve eeuw geleden een bekend merk, dat betekent niet dat het vandaag de consument nog kan verleiden. De Duitse fabrikant zal in ieder geval verrassend uit de hoek moeten komen om de consument te overtuigen. September zal meer duidelijkheid brengen over de toekomst van Borgward. Blijf op de hoogte dankzij Ikwilvanmijnautoaf.be.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands