Dashcam genoeg bewijs voor celstraf
2014-11-09 09:00:43

Dashcamfilmpje genoeg bewijs voor celstraf na verkeersagressieBegin januari 2014 stond het land in rep en roer door een geval van extreme verkeersagressie op de E314 richting Brussel. Een bestuurder met dashcam kon de agressie vastleggen en heeft de beelden via social media verspreid. De politie is meteen een onderzoek gestart naar de agressor.

Begin januari dook een filmpje op van een wegpiraat in een BMW die levensgevaarlijke manoeuvres uitvoerde op de E314 van Lummen naar Brussel. Het filmpje werd opgenomen door een bestuurder van een bestelwagen met een dashcam. In het filmpje is te zien dat de bestuurder langs links wordt ingehaald door een BMW en daardoor ook de pas afgesneden wordt. Om de bestuurder van de BMW te wijzen op zijn agressieve en gevaarlijke rijgedrag, knippert de bestuurder van de bestelwagen met zijn lichten. Als reactie daarop remt de bestuurder van de BMW een aantal keer bruusk, waarbij het telkens net niet tot een aanrijding komt.

Online klopjacht

De bestuurder van de bestelwagen zette het filmpje, opgenomen met zijn dashcam, online en verspreidde het via social media. De beelden werden al gauw duizenden keren gedeeld en er ontstond een heuse klopjacht op de agressieve chauffeur. Ook de politie kreeg het dashcamfilmpje te zien en ging op zoek naar de agressieve bestuurder. Het was in januari echter niet duidelijk of het filmpje opgenomen met de dashcam wel geldig bewijsmateriaal zou zijn. De verspreiding van het filmpje is in strijd met de privacywetgeving. De beelden zouden wel geldig bewijsmateriaal zijn, als de gegevens zouden kloppen. In dit geval is dat moeilijk te bepalen. De bestuurder van de bestelwagen beweert namelijk dat het voorval zich heeft voorgedaan op 31 december 2013, maar de datum van de dashcam was ingesteld op 24 december 2013. Bovendien werd er ook in het filmpje geknipt, wat de betrouwbaarheid vermindert.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=4FWAiFJrDPQ[/embed]

Bestuurder opnieuw in de fout

Dankzij de dashcam in de bestelwagen kon de agressieve BMW-bestuurder wel geïdentificeerd worden. De verspreiding van de beelden van de dashcam was dan wel niet legaal door de schending van de privacy en ook aan de betrouwbaarheid van de beelden kon getwijfeld worden, maar de dashcambeelden hebben wel hun vruchten afgeworpen. Uit het onderzoek dat volgde naar aanleiding van de beelden, blijkt namelijk dat de bestuurder van de BMW een paar maanden eerder dat jaar, in april 2013, al een daad van verkeersagressie gepleegd heeft. Ook van dat geval zijn beelden beschikbaar, maar die werden opgenomen door het slachtoffer zelf met haar GSM, niet met een dashcam.
Het bleef niet bij die twee feiten. In augustus 2014 was de BMW-bestuurder weer betrokken bij een geval van verkeersagressie. Deze keer reed hij op de E314, een snelweg met twee banen, tussen twee auto’s door om ze voorbij te kunnen steken. Ook die daad werd door een dashcam gefilmd. De bewijslast tegen de bestuurder stapelde zich zo op. Deze week werd de wegpiraat veroordeeld tot 1 jaar effectieve celstraf.

De dashcam, een hype

Dashcam levert bewijs van verkeersagressieSinds het voorval met de agressieve BMW-bestuurder lijken steeds meer automobilisten een dashcam aan te schaffen, of ze komen sneller naar buiten met hun beelden. De afgelopen maanden zijn er regelmatig nieuwe beelden van verkeersagressie op het net verschenen. De meeste beelden werden gefilmd door een dashcam, maar dat is niet altijd het geval. Veel bestuurders filmen agressieve daden ook met hun GSM. Filmen achter het stuur met een GSM is echter erg afgeraden. GSM-gebruik achter het stuur is namelijk verboden. Een chauffeur die met zijn GSM beelden opneemt, ook al is het om te bewijzen dat hij het slachtoffer is van verkeersagressie, begaat zelf dus ook een fout. Enkel de passagiers mogen hun GSM gebruiken in de wagen.

Privacykwesties

Ook wie een dashcam heeft, moet oppassen met de beelden die hij online zet. Uit de beelden die iemand online zet, mogen geen persoonlijke gegevens van derden afgeleid kunnen worden. Beelden waarop de nummerplaat van de agressieve bestuurder leesbaar is, zijn dus eigenlijk een schending van de privacy.
Op zich is een dashcam een handig instrument. Vooral verzekeringsmaatschappijen hebben baat bij het gebruik van een dashcam. Zo wordt het namelijk gemakkelijker om in geval van een ongeval de verantwoordelijke aan te duiden. Op zich is het ook goed dat verkeersagressoren opgespoord en gestraft kunnen worden dankzij de beelden opgenomen door een dashcam, maar de politie vraagt bestuurders met de beelden naar het politiekantoor te stappen in plaats van ze online te zetten. Op die manier worden geen privacyregels overtreden en is de kans groter dat de agressor gestraft wordt.
Wilt u meer weten over de dashcam en andere technologische snufjes? Blijf op de hoogte via Ikwilvanmijnautoaf.be.


Delen

Reacties (0)


  • Plaats een reactie