Ook veel file op secundaire wegen
2015-04-25 09:00:23

File op secundaire wegenDat er dagelijks op onze snelwegen heel wat file staat, is algemeen geweten. Uit een nieuw onderzoek blijkt nu dat het fileprobleem ook op de gewestwegen een groot probleem vormt. Daar zou er tijdens de spitsuren evenveel file staan als op de snelwegen en die files verdwijnen minder snel na de spituren.

België heeft 1.827 kilometer aan snelwegen. Op die snelwegen staat dagelijks gemiddeld 241 kilometer file tijdens de ochtendspits en 169 kilometer tijdens de avondspits. Dat betekent dat het dus op ongeveer 10% van de snelwegen filerijden is in ons land. De situatie op de gewestwegen is nog niet vaak onderzocht, maar uit een recent onderzoek van onderzoeksbureau Be-Mobile blijkt dat ook op de gewestwegen dagelijks heel wat file staat.

60% trager

In Brussel en Vlaanderen ligt er naast die 1.827 kilometer aan snelwegen ook 26.000 kilometer aan secundaire wegen. Op die secundaire wegen staat ook dagelijks heel wat file. ’s Morgens zou er 3.350 kilometer staan. Tijdens de avondspits zijn de files op die wegen wat minder met 2.937 kilometer. Dat betekent dus dat op ongeveer 10% van de secundaire wegen dagelijks het verkeer vertraagt. In het onderzoek spreekt men van een vertraging als bestuurders noodgedwongen 60% trager moeten rijden dan de toegestane snelheid.
File op alle wegen in BelgiëOp de snelwegen is er onder normale omstandigheden, zonder ongevallen en wegenwerken, na de spitsuren amper file of vertraging. Op de secundaire wegen lossen de files zich minder gemakkelijk op. Daar zou het verkeer ook op bepaalde tijdstippen tijdens de daluren vertragen. Vooral ’s middags is er een piek op de secundaire wegen. Dat er ook veel problemen zijn op die wegen is eigenlijk niet verrassend. Op die wegen komen bestuurders verschillende obstakels tegen, zoals kruispunten, verkeerslichten, rondpunten, winkels, … De kans op opstoppingen op een secundaire weg is dus over het algemeen groter dan op een snelweg.

Verlies van 600.000 euro

Voor bestuurders is file vaak een vorm van tijdverlies. Dat tijdverlies kost ook erg veel geld. Dagelijks zou er 600.000 euro verloren gaan door in de file te staan. Dat komt doordat een auto die vaststaat in de file 10,58 euro per uur kost. De bestuurder kan zich in de file namelijk niet bezighouden met zijn activiteiten voor het werk. Voor professionele chauffeurs, zoals vrachtwagenchauffeurs, ligt dat bedrag nog een stuk hoger. Een vrachtwagen in de file kost bijna 37 euro per uur. Dat komt doordat niet alleen de tijd van de bestuurder verloren gaat, maar ook doordat de chauffeur wel betaald moet worden voor zijn werk. Ook de goederen die onderweg zijn, kosten geld, totdat ze afgeleverd zijn bij de klant.
600.000 euro is een gemiddelde. Op drukke dagen zouden de kosten van file nog hoger oplopen, tot drie miljoen euro zelfs. Die bedragen zijn enkel de kosten die de verloren tijd met zich meebrengen. Daarnaast lijden ook onze gezondheid en het milieu onder de vele files, wat ervoor zorgt dat de kosten van een filerijden nog hoger liggen.

Combimobiliteit

Er worden nog steeds oplossingen gezocht om het fileprobleem in België op te lossen. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts zou combimobiliteit een goede oplossing zijn. Bij combimobiliteit kunnen verschillende vervoersmiddelen gemakkelijk en zonder tijdverlies met elkaar gecombineerd worden. Zo zouden er plaatsen moeten komen waar werknemers hun auto of fiets veilig kunnen parkeren om daarna snel te kunnen overstappen op een ander vervoersmiddel, zoals een snelbus. Die vorm van combimobiliteit bestaat tegenwoordig al in Kampenhout. Ook op andere plaatsen in Vlaanderen zou zo’n systeem werknemers kunnen motiveren de auto wat vaker aan de kant te laten staan om zo het fileprobleem in België te verkleinen.
Bent u de verkeersproblemen in België ook beu en kunt u uw auto wel missen? Verkoop hem dan in onze autoveiling.


Delen

Reacties (0)


  • Plaats een reactie

select your vehicle.

Nederlands Deutsch Vlaams Français
Nederlands Deutsch Vlaams Français
Nederlands