Ford Genk: een kleine geschiedenis

In de Limburgse gemeente Genk bouwde Ford sinds 1964 auto’s. Doorheen de jaren groeide de fabriek uit tot de grootste werkgever in de provincie Limburg. Eind 2014 sluit Ford Genk echter de deuren. De officiële datum van de sluiting is nu ook bekend: op 18 december rolt de laatste auto van de band in Genk. Een korte geschiedenis van een grote Amerikaan in een Limburgse stad.

Ford produceerde al van in de jaren 1930 auto’s in België, maar nog niet in Genk. De eerste fabriek van het Amerikaanse automerk bevond zich in Antwerpen. De fabriek in Antwerpen was echter te klein om de productie te kunnen uitbreiden. Daarom werd gezocht naar een nieuwe locatie en die vond Ford in de Limburgse mijngemeente Genk.


Ford Taunus

In 1964 begon Ford Genk met de productie van de Ford Taunus 12M. Die wagen werd sinds 1952 geproduceerd door de fabriek in Duitsland en was bestemd voor de Europese markt. De Taunus 12M is de kleinere versie in de M-serie, naast onder andere de Taunus 15M en de 17M. In eerste instantie werd enkel de kleine versie in Genk geproduceerd, maar later werd ook de productie van de 15M, de 17M en de 20M naar Genk gebracht. Er werden regelmatig nieuwe modellen toegevoegd aan het productiegamma van de fabriek in Genk. Zo heeft Ford Genk ook een aantal versies van de Ford Transit, Escort, Sierra, Mondeo, S-max en Galaxy mogen bouwen.


Grootste werkgever

Ford Genk draaide van in het begin goed. Het eerste jaar werden meer dan 60.000 wagens gebouwd. Nog geen 10 jaar later, in 1973, werd dat aantal geproduceerde wagens al bijna vervijfvoudigd tot net geen 300.000 wagens per jaar. De grote productieaantallen zorgden ervoor dat Ford ook veel personeel kon tewerkstellen. Het hoogtepunt op vlak van productie en van personeelsbestand werd in 1994 bereikt. Ford produceerde in dat jaar met 14.000 werknemers meer dan 478.000 auto’s. Ford Genk werd daardoor de grootste werkgever in Limburg.


De slechte jaren

Aan de hoogtepunten die Ford bereikte, kwam aan het begin van deze eeuw een einde. Ford moest op een aantal jaren tijd duizenden werknemers ontslaan. Na 2003 was al meer dan de helft van de 14.000 werknemers die de fabriek in 1994 tewerkstelde ontslagen. Een zware klap voor de werknemers, maar het Amerikaanse moederbedrijf investeerde toch weer in de fabriek. Genk kreeg weer een aantal modellen om te produceren, zoals de Ford Galaxy en de S-Max en er werd verwacht de fabriek draaiende te houden tot 2020. Het einde van Ford Genk kwam er echter sneller dan verwacht. In 2012 werd aangekondigd dat Ford Genk in 2014 zijn deuren zou sluiten om de productie over te plaatsen naar het Spaanse Valencia. De reden van de sluiting is een overcapaciteit in Europa, wat betekent dat Ford te veel fabrieken had die niet ten volle benut werden. De beslissing de fabriek in Genk te sluiten, leidde tot veel protest en onmacht bij de duizenden werknemers die nog steeds tewerkgesteld werden.


Definitieve sluitingsdatum

Wanneer de fabriek precies zou sluiten, was tot voor kort nog niet bekend. Deze week werd er uiteindelijk een datum geprikt op de sluiting van de fabriek. Ford zou op 17 december beginnen met de productie van de laatste auto. Een dag later, op 18 december, zou die auto af moeten zijn. Het is echter nog niet zeker of de fabriek ook definitief haar deuren zal kunnen sluiten die dag. De nationale staking van 15 december zou een invloed kunnen hebben op de leveringen van de onderdelen aan de Genkse fabriek, waardoor de kans bestaat dat de laatste auto niet afgeraakt op 18 december. Het staat wel vast dat de fabriek definitief sluit op 31 december 2014.


Ceremonie

De laatste twee auto’s die in Genk geproduceerd worden, zullen niet verkocht worden. Ford heeft besloten die voertuigen aan de stad Genk en aan een begeleidingscentrum voor mindervaliden te schenken. De stad Genk zou een S-Max krijgen, het begeleidingscentrum krijgt een Galaxy. Op het moment dat die twee voertuigen afgewerkt worden, zal er een serene ceremonie plaatsvinden. Al de medewerkers krijgen dan de gelegenheid hun handtekening te zetten op de laatste twee voertuigen. Het is nog niet duidelijk of er nog andere afscheidsmomenten worden voorzien voor de werknemers en wanneer die dan zouden plaatsvinden.

Het einde van Ford Genk komt steeds dichterbij. Wilt u op de hoogte blijven van nieuws uit de autosector? Volg Ikwilvanmijnautoaf.be online.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands