Gevaarlijke bruggen: oversteken op eigen risico!
2016-03-10 12:03:17

Gevaarlijke bruggen met de autoBruggen en viaducten. Gevaarlijk? Niet in België. Hier weten we dat ze stevig en stabiel gebouwd zijn. In tegenstelling tot bruggen in andere delen van de wereld. Een brug in Pakistan, bijvoorbeeld, die enkel te voet overgestoken mag worden, staat bekend als de gevaarlijkste en dodelijkste brug ter wereld. Wij krijgen er spontaan knikkende knieën van. Durf jij het aan?

 
Er zijn natuurlijk ook bruggen waar je wel met je auto overheen mag en kan. Of je dat wilt, is een andere zaak. In Rusland vind je bijvoorbeeld een brug die je beter link laat liggen als het stormt en in Pakistan kom je best geen tegenliggers tegen op een brug, anders heb je een probleem. Ikwilvanmijnautoaf.be zet de 5 opmerkelijkste en gevaarlijkste bruggen ter wereld op een rijtje. Let op! Oversteken is op eigen risico!
 

Probeer niet te vallen – de Vitim River-brug

Met een breedte van slechts 1,80 meter is de Vitim River-brug extreem smal. De brug bestaat ut een aantal planken die je van de ene kant naar de andere kant brengt en that’s it. Hoop maar niet op een reling. De volgende instructies houd je maar best in je achterhoofd voor een zo veilig mogelijke oversteek:
 
  • Wees extra voorzichtig in winterse omstandigheden
  • Vermijd de brug als het stormt
  • Open je ramen, zodat de wind erdoorheen kan
 
Die laatste is onze persoonlijke favoriet, want zeg nu zelf, wie wil nu niet een brug oversteken waarbij je bijna gesommeerd wordt om je ramen op te zetten om te voorkomen dat je ervan af geblazen wordt?
 
Vitim River
 

Geen tegenliggers, alsjeblieft! – de Deosai-brug

Hoop maar dat je op de Deosai brug in Pakistan geen tegenliggers tegenkomt. Anders betekent dat dat één van jullie achteruit moet, want de brug is net breed genoeg voor één. De Deosai-brug is gemaakt van hout en wordt gedragen door een touw constructie. Het gevaarlijke aan deze brug is de invloed die het weer erop uitoefent. Bij wint deint de brug mee. Je moet dan ook zo recht mogelijk blijven rijden, anders helt de brug over. Bij winters weer wordt het houdt spekglad. De touwen die als reling dienen houden je helaas niet tegen. Mocht je beginnen slippen, dan is een plons in het water niet uitgesloten.
 
Deosaibrug
 

Als een achtbaan – de Eshima Ohashi-brug

Bij sommige bruggen vragen we ons af hoe dronken de ontwerper was. Zo ook met de Eshima Ohashi-brug. Die brug gaat steil omhoog. 6,1% klinkt misschien niet indrukwekkend, maar door zijn lengte heeft het veel weg van een wilde rit in de achtbaan. De achterliggende gedachte is simpel: door de gigantische hoogte van de brug kunnen schepen er zonder moeite onderdoor zonder het verkeer te hinderen. Wij raden een auto met veel power aan om de brug mee te beklimmen. Zo weet je zeker dat je niet plots achteruit rolt.
 
Eshima Ohashi brug
 

Hier mag je geen hoogtevrees hebben – de Sidubrug

De hoogste brug ter wereld, dat zegt genoeg. De enige stabiele brug zonder gigantische hellingen in ons lijstje, maar door de enorme hoogte is het nog steeds een uitdaging om hier te rijden. Hoogtevrees mag je niet hebben met 500 meter onder je. De brug wordt dan ook vaak (en graag) gebruikt om vanaf te base- of bungeejumpen.
 
Sidubrug China
 

Zeebenen zijn een must – Volgograd-brug

Deze 7110 meter lange brug over de Wolga is pas sinds 2009 open voor publiek, maar het is een wonder dat hij nog niet gesloten is. Tijdens een hevige storm gaat het wegdek namelijk golven. Je leest het goed: het wegdek (!) gaat golven. Gevolg: overstekende auto’s worden letterlijk op de andere weghelft gesmeten of het water in gelanceerd. De makers beweren dat dat alleen kan gebeuren tijdens een aardbeving, maar de seismologen die de brug onderzocht hebben spreken dat tegen. Net als de beelden van de brug, trouwens.
 
Volgograd brug
 
Zou jij een van bovenstaande bruggen durven betreden?