Inge Moerenhout – een vrouw met ballen in de auto
2015-12-23 09:00:27

De autosector wordt gedomineerd door testosteron. Af en toe komen we een vrouw met ballen tegen. Inge Moerenhout, presentatrice van Fleet TV en vaste waarde op het Autosalon, is een van die sterke vrouwen in de mannenwereld. Ikwilvanmijnautoaf.be zocht uit hoe zo’n vrouw in die wereld staat.

 
Interview Inge Moerenhout
 
Je bent model, hebt meegewerkt aan verschillende tv-programma’s, kunt terugblikken op een korte, maar succesvolle zangcarrière. Waar ben je nu mee bezig?
Inge: “Sinds kort werk ik aan de blog Bubbletrouble. Het is de bedoeling van die blog een online magazine te maken van twee vrouwen van een heel andere generatie en met een verschillende visie, maar die wel allebei het leven van de zonnige kant nemen. Enjoy life! In het begin lag de focus sterk op fashion. Dat hebben we een halt toegeroepen om ons ook op andere domeinen te kunnen concentreren, zoals reizen, eten en decoratie.”
 
Mode en auto’s, niet de meest voor de hand liggende combinatie. Hoe ben je in de autosector terechtgekomen?
Inge: “Dat is begonnen toen ik enkele jaren geleden voor VT4 een item over Maserati mocht presenteren voor een autoprogramma. Tijdens een feestje ben ik aan de praat geraakt met de baas van Fleet TV die ook op zoek was naar een presentatrice. Enkele medewerkers van Fleet TV wisten al dat ik kan autorijden en dat ik ballen aan mijn lijf heb. Een week later had ik mijn eerste opname al achter de rug.”
 
Wat doe je bij Fleet TV?
Inge: “Ik test auto’s, meestal in het buitenland, en ik neem interviews af op de grote autosalons. Auto’s testen voor een camera is trouwens een stuk moeilijker dan het lijkt. Je moet je aandacht op de baan houden, maar tegelijkertijd ook de wagen presenteren en cameragewijs denken. Dat was in het begin toch wel even wennen.”

“Je moet durven autorijden”

 
Fleet tv
 
 
Hoe zit het met de vooroordelen van je mannelijke collega’s in de sector ten opzichte van jou als vrouw?
Inge: “Eigenlijk ben ik altijd een tomboy geweest die met jongens speelde en vocht. Ook op zakelijk vlak ben ik one of the guys, al heeft het wel even geduurd voor ze mij aanvaard hebben. Ik ken wel wat van auto’s, maar ik profileer mij niet als een specialiste en ik geef ook eerlijk toe dat die mannen veel meer weten over auto’s dan ik. Ondertussen heb ik die jongens kunnen bewijzen dat ik met een auto om kan.”
 
Een vrouw met ballen dus…
Inge: “Inderdaad, en dat is ook belangrijk. Je moet durven met een auto rijden. Beeld vertraagt, daarom moet je sneller rijden dan toegelaten. Je rijdt soms rakelings langs de cameraman. Dat is wennen. Een van de eerste opnames die ik met Fleet TV maakte, bijvoorbeeld, was voor Fiat in Italië. Ik moest een berg oprijden en draaien in een straatje waarin een auto amper kon rijden, met links de bergwand en rechts de afgrond. Natuurlijk had ik toen schrik, maar je leert ook veel in zo’n situatie. Het belangrijkste is dat je kalm blijft en jezelf niet in gevaar brengt.”
 
Je haalde net al aan dat je met Fiat gewerkt hebt. In welke merken vind je jezelf het meeste terug?
Inge: “Ik ben een beetje vergroeid met Mazda, omdat ik al zeven jaar alle items voor dat merk gedraaid heb. Mazda is een merk dat ik ben beginnen appreciëren door ermee te werken. Het merk heeft meer luxe en kwaliteit dan de publieke opinie draagt en als ik dan een steentje kan bijdragen door aan te tonen dat Mazda een goede prijs/kwaliteitverhouding heeft met een mooi design, dan doe ik dat met plezier. De MX5, bijvoorbeeld, is echt een tof, betaalbaar wagentje.”
 
Mazda MX5
 
Kunnen we dat dan ook je droomauto noemen?
Inge: “Mijn droomauto? Dat is de Porsche 911. Misschien geen spectaculaire keuze, maar ik vind dat al een mooie auto van toen ik een klein meisje was.”

“Poepverwarming is necessary!”

Waar let je zelf op als je een auto koopt?
Inge: “Luxe mag voor mij toch wel. Ik ben een cabriorijder. Zelf heb ik een Mercedes SLK, de derde op rij al. Het design, het comfort en de luxe van die tweezitter zijn verslavend!”
“Tegenwoordig kies ik voor een automaat. Vijftien jaar geleden was ik daar niet van overtuigd, omdat ik graag schakel en versnel, maar met al de files in België en Nederland is de fun er snel van af. Verder let ik er ook op dat de wagen nog interessant is om later door te verkopen. En verwarmde zetels, dat is een must!”
 
Hoe zie jij de toekomst in de autosector?
Inge: “Ik denk dat we uiteindelijk volledig energiezuinig gaan rijden. De verschillen met wagens op benzine of diesel worden steeds kleiner. Een wagen opladen zal binnenkort een stuk sneller gaan. We zullen ons daar wel op moeten voorbereiden. In Tokyo viel het mij op dat de combinatie van fluisterasfalt en elektrisch rijden gevaarlijk is voor voetgangers en fietsers. Je hoort helemaal niets meer. Daarom zullen we toch een andere manier moeten zoeken om wagens zintuigelijk te registreren.”
 
Ecologie was de laatste jaren sterk aanwezig op het Autosalon. Welke evoluties heb jij opgemerkt?
Inge: “Het ecoverhaal was dit jaar wat passé. De voorbije vier jaar lag de nadruk inderdaad op CO2-uitstoot, maar dit jaar werd er weer meer gefocust op rijplezier. Ecologisch rijden is een evidentie geworden, nu mag je daar ook van genieten. Fabrikanten proberen ook steeds meer chique, mooie ecologische wagens te bouwen. Kijk maar naar Tesla. De geitenwollensokkenperiode is voorbij.”

“Brusselse hostessen zijn braaf”

Autosalon Suzuki

 
Het voorbije Autosalon was er ook heel wat commotie rond de dames van Suzuki. Wat vind jij daarvan?
Inge: “Drie woorden: get a life. Het waren mooie meisjes, het was grappig. Een merk bepaalt zelf hoe het zich wil profileren. Suzuki is al vaker origineler en pikanter uit de hoek gekomen en daardoor krijgt het heel wat aandacht. Het werkt dus wel. Dat betekent niet dat iedereen dat even mooi moet vinden, maar daarop reageren met emancipatieverhalen is overdreven.”
 
Merk je zo’n commotie ook op andere beurzen?
Inge: “Op de meeste salons zijn vrouwen eigenlijk veel sexyer. In Brussel zijn de hostessen braaf. In Genève zijn de meisjes supersexy, stijlvol en tiptop aangekleed. Ik heb vroeger zelf ook als hostess gewerkt op het Autosalon van Brussel en ik gaf zelf een touch aan de kledij om het wat sexyer te maken.”
 
Welk salon is voor jou het leukste?
Inge: “Het leukste is moeilijk te zeggen. Eigenlijk zijn al de autobeurzen hetzelfde. Parijs heeft wel een speciale sfeer. Dat parisienne gevoel is ook merkbaar op het salon en daar geniet ik altijd extra van.”
 
Een laatste vraag: je hebt waarschijnlijk al vaak mogen vertellen wat er in je handtas zit, maar wat ligt er allemaal in je auto?
Inge: “Doekjes om mijn bril te poetsen, zakdoekjes, een zonnebril en een flesje water. Sneakers, om niet met hakken te hoeven rijden. En een zak om boodschappen te doen, die ik dan toch steevast vergeet, waardoor ik alsnog een nieuwe moet kopen.”
 
Inge Moerenhout Autosalon
 
Het Autosalon is toegankelijk voor het grote publiek van 14 tot 24 januari. Je vindt ikwilvanmijnautoaf.be in de Astridhal. Kom met ons kennismaken!


Delen

Reacties (0)


  • Plaats een reactie