Het racecircuit zelf beleven
2015-08-20 09:00:06

Schreeuwende motoren, snelheid en avontuur. Racecircuits zijn fascinerend en spannend. Motorraces, Formule 1 of WTCC, elke racesport heeft zijn fanbase. De geur van benzine, de adrenaline die in de lucht hangt, de passie voor auto’s en motors… Heb je zin om zelf eens op een racecircuit te rijden? Wij vertellen je hoe je daaraan begint!Amateurracers op een circuit

Motorsport spreekt tot de verbeelding. Petrolheads trekken massaal naar de grote circuits om er live te genieten van het geluid van piepende banden en de geur van verbrand rubber. Bij de beroemdste circuits horen o.a.:
  • Spa-Francorchamps
  • Circuit Zolder
  • AVUS
  • Nürburgring
  • Hockenheimring
  • Silverstone
  • Indianapolis
  • Monte Carlo

Als een echte racelegende

Elk jaar vinden op verschillende racecircuits in binnen- en buitenland adembenemende motorsportevenementen plaats. Denk daarbij maar aan de Formule 1 en 3, WTCC en DTM en motorkampioenschappen. Die events en de bijbehorende trainingsdagen lokken altijd heel wat motorsportfans uit de hele wereld. Het zal dan ook niet verwonderen dat beschikbare plaatsen voor toeschouwers tijdens officiële races vaak volledig uitverkocht zijn. Gelukkig zijn heel wat racecircuits op bepaalde tijdstippen ook toegankelijk voor privégebruik. Als amateurracer krijg je dan de mogelijkheid als een echte sportlegende over de piste te scheuren.
Echte fans kruipen maar al te graag eens in de huid van Michael Schumacher, James Hunt of Valentino Rossi. Op een circuit kan je je eigen race rijden en plankgas geven. Of toch niet? Op tv lijkt het allemaal heel gemakkelijk: gas geven, een beetje sturen. In realiteit is het echter niet zo eenvoudig. Rijden op een parcours gaat natuurlijk ook gepaard met een hoog risico, zowel voor de bestuurder als voor de toeschouwers. Wij leggen uit hoe je je het beste voorbereid op je race en waar je kan rijden.
Racewagen of eigen wagen

Eigen wagen of huurauto?

Voor je plankgas kan geven, moet je natuurlijk wel eerst bepalen op welk circuit je dat wilt doen. Daarvoor is het belangrijk verschillende parcours te vergelijken en de beschikbare data en tijdstippen te checken. De meeste rijervaringen kan je online of telefonisch op voorhand boeken. In België kan je bijvoorbeeld op het circuit van Zolder of op dat van Spa-Francorchamps een rit boeken. Op beide circuits worden ook speciale trackdays georganiseerd voor het grote publiek.
In principe kan je met je eigen auto deelnemen aan zulke evenementen, maar je kan ook ter plaatse een auto huren. Circuits werken vaak samen met autoverhuurbedrijven die speciale racewagens, zoals de Porsche GT2, aanbieden. De huurprijs wordt meestal berekend per uur of op basis van het aantal gereden rondjes. Wie een echte racewagen – denk Porsche, Ferrari of BMW – huurt, moet daarvoor natuurlijk dieper in zijn buidel tasten dan iemand die met zijn eigen auto het circuit betreedt. Houd er rekening mee dat er geluidslimieten gelden. Op bepaalde tijdstippen of dagen mag die geluidslimiet niet overschreden worden. Op het circuit van Spa-Francorchamps geldt zelfs altijd een geluidslimiet van 103 dB. Ter illustratie: het startgeluid van een vliegtuig bedraagt 140 dB.

Veiligheid boven!

Als motorsportfanaat, autoliefhebber of rasechte motard kan je je niet genoeg zorgen maken over je veiligheid op het circuit. Ook de organisatoren houden daar rekening mee. Wedstrijden zijn op de meeste parcours verboden. Auto’s en motors mogen vaak niet tegelijkertijd op het circuit rijden. De organisator heeft het recht amateurritten af te blazen als de weersomstandigheden of andere onvoorziene omstandigheden de veiligheid van de bestuurders in gevaar zouden brengen.
Let op je veiligheidDe overenthousiaste racefanaat heeft vaak de neiging zijn eigen kunnen achter het stuur te overschatten. Op een tv-scherm lijkt alles wat die professionele racers doen doodeenvoudig: gas geven – remmen – sturen – nog wat gas geven. Let toch maar goed op, want schijn bedriegt! Raceauto’s of –motors worden speciaal gebouwd om snel en vinnig te zijn. Daarom zijn ze licht, wendbaar en aerodynamisch en hebben ze veel power. Heel veel power!
Professionele racers kunnen terugblikken op jarenlange ervaring. Dat leer je niet op een dag of een week, zelfs niet op een jaar. Wie al eens met een professional heeft meegereden, kan zich ongeveer voorstellen waar hij zich aan kan verwachten. Het is niet voor niets dat er cursussen aangeboden worden die vaak verplicht zijn als je op het circuit wil kunnen rijden. Om amateurracers wat beter voor te bereiden, stellen de meeste circuits online veiligheidsvoorschriften en reglementen ter beschikking. Lees die zeker door voor je achter het stuur van een racewagen kruipt.

Ieder zijn verantwoordelijkheid

In de geschiedenis van de motorsport vonden jammer genoeg ook heel wat ongevallen plaats met ernstige of zelfs dodelijke gevolgen. Organisaties doen wel hun best om de veiligheid van hun racers te verzekeren. Sinds de jaren 1990 zien we dan ook dat het aantal ongevallen met dodelijke slachtoffers teruggedrongen is.
Ondanks die maateregelen kunnen ongevallen niet helemaal vermeden worden. Elk circuit draagt daarin verantwoordelijk. Daarom gelden per circuit ook verschillende regels. Als bestuurder is het natuurlijk je verantwoordelijkheid die regels te volgen. Informeer dus op voorhand goed naar de geldende voorwaarden om op het circuit te mogen rijden.
Ben je helemaal klaar om over het circuit te scheuren? Wij wensen je in ieder geval heel veel plezier! Aarzel niet nadien je raceavonturen met ons te delen.


Delen

Reacties (0)


  • Plaats een reactie