Uber nog steeds onder vuur – eerste chauffeur veroordeeld
2015-05-09 09:00:11

Uber chauffeur veroordeeldDe heisa rond taxidienst Uber is nog niet gaan liggen. In Brussel werd deze week de eerste Uber-chauffeur veroordeeld voor inbreuken op het taxireglement. De man krijgt geen straf, maar zijn auto wordt wel verbeurdverklaard. Het is het eerste Uber-proces in België. De komende maanden zouden er nog 60 chauffeurs vervolgd worden.

Al van in het begin is Uber een omstreden platform. Het bedrijf zou in strijd zijn met het Belgische taxireglement en zou, volgens officiële taxidiensten, een oneerlijke concurrent zijn. Het klopt dat de online taxidienst voorlopig niet goedgekeurd wordt door de Belgische wetgeving, maar Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet verklaart wel open te staan voor de creatie van een nieuw wettelijk kader waarbinnen Uber wel geaccepteerd wordt.

Wel een taxidienst

Uber is een online taxidienst waarmee particulieren als taxichauffeur optreden. Iedereen met een eigen auto kan zich aanmelden als chauffeur. Mensen die op zoek zijn naar vervoer kunnen via een app een chauffeur zoeken die hen tegen betaling een rit aanbiedt. Het principe is dus hetzelfde als een taxi nemen, maar een rit met Uber is een stuk goedkoper dan via een officiële taxidienst. Voorlopig is de dienst wettelijk eigenlijk nog niet toegestaan in België, maar hij is wel beschikbaar in Brussel.
Uber taxidienstTaxichauffeurs zijn uiteraard niet blij met de komst van Uber. Het platform biedt namelijk een goedkoper alternatief voor wie snel op zoek is naar vervoer. Is dat dan zo erg? Er bestaan nog alternatieve vervoersmethoden om goedkoop te reizen, denk maar aan autodelen, en die methoden veroorzaken geen problemen. Waarom is Uber dan wel zo omstreden? Er zijn verschillende redenen. Uber is volgens de politierechtbank effectief een taxidienst. Autodelen betekent dat reizigers online of via een app op zoek kunnen gaan naar iemand die hetzelfde traject moet afleggen en ruimte in zijn auto heeft om extra personen mee te nemen, zonder daarvoor een vergoeding te vragen. Dat is niet wat Uber doet. Uber-chauffeurs pikken reizigers die een chauffeur besteld hebben op en brengen die dan tegen betaling naar eender welke bestemming. De politierechtbank oordeelde daardoor dat Uber een taxidienst is en taxidiensten moeten zich houden aan het taxireglement.

Gebrek aan controle

Om als taxichauffeur te mogen optreden, moeten chauffeurs aan een aantal eisen voldoen. De Uber-chauffeur wordt op voorhand niet medisch of psychologisch gecontroleerd. Ook de rijvaardigheden van de chauffeurs worden niet getest. De chauffeurs rijden bovendien met hun eigen wagen. Gebruikers van Uber hebben geen garantie dat de verzekering van de wagen in orde is of dat de wagen in goede staat verkeert. Het gebrek aan controle baart de politierechtbank zorgen. Officiële taxidiensten in België zijn blij met de mening van de politierechtbank en met de veroordeling van de Uber-chauffeur. Ze hopen dat die veroordeling en de komende veroordelingen een duidelijk signaal geven dat Uber geen wettelijke taxidienst is.
Uber niet wettelijk in Brussel

Wettelijk kader voor Uber

Minister van Mobiliteit Pascal Smet is wel van mening dat er bestaanskansen zijn voor Uber. Begin dit jaar stelde de minister een nieuw taxiplan voor waarin ook nieuwe technologische toepassingen, zoals Uber, een plaats krijgen. Dat plan werd eind februari goedgekeurd. Tegenwoordig wordt gewerkt aan een concreet plan dat begin 2016 af zou moeten zijn en dan, hopelijk, ook goedgekeurd wordt. Het duurt dus nog wel even voor Uber een wettelijk kader krijgt. Het is wel al duidelijk dat Uber zich aan dezelfde voorwaarden zal moeten houden als de officiële taxidiensten. Uber is alleszins verheugd dat de regering werkt aan een plan waarin de online taxidienst een plaats krijgt.

Eerste veroordeling

In de toekomst zal de dienst dus waarschijnlijk wel goedgekeurd kunnen worden. Voor de Uber-chauffeurs die nu vervolgd worden, is dat vooruitzicht echter geen troost. De eerste chauffeur moest deze week voor de politierechtbank verschijnen. De aanklager eiste een boete van 3000 euro, maar de straf werd opgeschort door het lege strafblad van de chauffeur. Hij is wel zijn auto kwijt. De komende maanden zouden nog een zestigtal Uber-chauffeurs vervolgd worden. Uber zelf wordt niet geraakt door de veroordeling van de chauffeur, maar de dienst laat wel weten achter de chauffeur, en eventuele andere veroordeelde chauffeurs, te staan. Veroordeelde chauffeurs krijgen steun van Uber.
Chauffeurs die vervolgd worden door gebruik te maken van Uber lopen het risico hun auto te verliezen. Er zijn voordeligere manieren om van uw auto af te geraken. Bent u uw auto beu? Verkoop hem dan via ikwilvanmijnautoaf.be.


Delen

Reacties (0)


  • Plaats een reactie