Volkswagen wil grootste autofabrikant worden

Volkswagen heeft grote ambities: het Duitse bedrijf wil de grootste autofabrikant ter wereld worden. Daarom investeert het merk de komende vijf jaar 85,6 miljard euro in de ontwikkeling van nieuwe modellen en technologieën. Volkswagen zou vooral inzetten op compacte SUV’s.

Volkswagen wil haar assortiment uitbreiden en moderniseren. Daarnaast wil het bedrijf ook de productiecapaciteit verbeteren en uitbreiden. Om dat doel te bereiken, maakt Volkswagen de komende vijf jaar 85,6 miljard euro vrij.


Leidende autobedrijf

Volkswagen meldt op die manier in de toekomst te investeren en op ecologisch én economisch vlak het grootste autobedrijf ter wereld worden. Met die ambitie loopt Volkswagen al langer rond. Het bedrijf wilde dat doel in 2018 al halen, door tegen dan 10 miljoen wagens te verkopen. Het Duitse merk denkt echter nu al, in 2014, 10 miljoen wagens te verkopen. Om de grootste fabrikant ter wereld te worden, zou Volkswagen concurrent Toyota moeten inhalen. Dat zou ook sneller kunnen gebeuren dan gepland. De kloof tussen Toyota en Volkswagen bedraagt dit jaar namelijk nog maar 72.000 wagens, terwijl vorig jaar die kloof nog uit 227.000 wagens bestond.


Vernieuwen en moderniseren

Voor de komende jaren heeft Volkswagen een honderdtal nieuwe modellen of nieuwe versies van reeds bestaande modellen gepland. Momenteel werkt de autofabrikant aan een compacte SUV, de Taigun. De Taigun concept car werd in februari al voorgesteld en zou gebaseerd zijn op de kleine Volkswagen Up. Ook de dochtermerken van de Duitse fabrikant Seat en Skoda krijgen compacte SUV’s in hun assortiment. Daarnaast zal Volkswagen ook investeren in de uitbreiding van haar assortiment bedrijfswagens, zoals de Caddy.


Waterstof

Deze week stelde Volkswagen, samen met dochteronderneming Audi en haar Japanse concurrent Toyota een nieuwe waterstofauto voor. Volkswagen heeft voor een nieuwe variant van de Golf gekozen: de Golf Variant HyMotion die gebruik maakt van een brandstofcel. Dankzij die brandstofcel zouden waterstof en zuurstof een koud verbrandingsproces aangaan, waardoor elektrische energie vrijkomt die de motor aandrijft. De Golf van Volkswagen is een van de modellen met de meeste versies en de grootste oplage. De Golf is al beschikbaar op benzine, diesel, aardgas, als plug-in hybride en als volledig elektrische wagen. Waterstof zou een milieuvriendelijke aanvulling zijn, maar dan moeten er wel voldoende goed uitgeruste tankstations gebouwd worden en voor de waterstofproductie moet ook gekeken worden naar hernieuwbare energiebronnen.


Moeilijke markt

Volkswagen is over het algemeen dus een populair merk. In België is Volkswagen zelfs al een aantal jaren het meest verkochte merk. Voor de komende jaren verwacht Volkswagen een minder sterke groei in China, India, Rusland en Oekraïne. Een derde van de wagens die Volkswagen produceert, wordt in China verkocht, maar de markt daar heeft het moeilijk. Daarom hoopt het Duitse autobedrijf zich meer te kunnen richten op West-Europa, waar de autoverkoop zich na de economische crisis weer stilaan aan het herstellen is. Volkswagen is het populairste automerk in België. Wilt u die van u verkopen? Meld hem gratis aan op onze online automarkt.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands