Veelgestelde vragen

Aanmelden

Kan ik alleen de waarde laten bepalen?

Ja, dat kan. Daarvoor meldt u uw voertuig aan op de website door een aantal vragen over uw voertuig te beantwoorden en eventueel wat foto’s toe te voegen, wat we u ten zeerste aanraden om een correcte prijs voor uw auto te ontvangen. Als uw voertuig in onze online veiling staat, kunnen onze aangesloten erkende autobedrijven biedingen uitbrengen op uw voertuig. Na 24 uur krijgt u het hoogste bod via mail toegestuurd. Zo weet u al na een dag wat uw voertuig nog waard is. De waardebepaling is gratis en vrijblijvend. Na de waardebepaling kunt u eventueel overgaan tot de verkoop van uw wagen.

Kan ik later nog foto’s toevoegen?

Eenmaal de aanmelding is afgerond, kunt u zelf geen foto’s meer toevoegen. U kunt wel nog foto’s van uw voertuig mailen naar onze klantenservice op het adres klantenservice@ikwilvanmijnautoaf.be. Onze medewerkers zorgen er dan voor dat uw foto’s bij uw dossier worden gevoegd. Als u geen foto’s heeft toegevoegd, zal onze klantendienst u ook automatisch een verzoek sturen om alsnog foto’s door te sturen door op die mail te antwoorden.

Wat is het verschil tussen accessoires en opties?

Tijdens de aankoop van een nieuw voertuig bij een concessiehouder kunt u verschillende opties toevoegen aan de basisversie van het door u gekozen model. De opties worden geïntegreerd in de wagen. Denk daarbij aan een radio met cd-speler, een ingebouwd navigatiesysteem, een panoramisch dak, … Accessoires zijn details die u later nog aan uw auto kunt toevoegen, zoals matten, een hoes voor de zetels, een sleutelhanger, een GSM-houder, een fietsendrager, … Accessoires zijn beschikbaar bij de concessiehouder, maar ook bij algemene autowinkels.

Wat wordt bedoeld met carrosserie?

Carrosserie is een ander woord voor koetswerk. De carrosserie is hetgeen wat overblijft wanneer het interieur en al de losse onderdelen uit het voertuig gehaald zijn. De carrosserie kan verschillende vormen aannemen: berline of sedan, break of stationwagen, cabrio, roadster, pick-up, …

Wanneer is een voertuig rijdbaar?

Een rijdbaar voertuig is een voertuig dat nog kan rijden. Het maakt daarbij niet uit of er stukken zijn aan het voertuig en of de wagen gekeurd is. Als de wagen getakeld of geduwd moet worden, is hij niet meer rijdbaar.

Kan ik ook mijn schade-auto verkopen?

Ja, dat kan. Vermeld tijdens uw aanmelding welke schade uw voertuig precies heeft en voeg een aantal detailfoto’s toe waarop de schade duidelijk te zien is. Op die manier kunnen de aangesloten autobedrijven de schade goed inschatten en een gepast bod doen op uw wagen.

Kan ik ook mijn afgedankte auto verkopen?

Ja, dat kan. Ikwilvanmijnautoaf.be werkt samen met heel diverse autobedrijven. Er zijn ook meerdere sloopbedrijven aangesloten die via ons platform autowrakken en afgedankte auto’s aankopen. Vermeld tijdens uw aanmelding dat het om een afgedankte auto gaat en voeg eventueel een aantal foto’s toe.

Wat houdt de verwachte prijs in?

Tijdens uw aanmelding kunt u ook aangeven welke prijs u voor uw voertuig verwacht te krijgen. De verwachte prijs is niet automatisch de prijs die u ook effectief voor uw voertuig zult krijgen, maar het is een richtlijn voor de biedende autobedrijven.

Hoelang staat mijn voertuig in de afgeschermde veiling?

Uw voertuig staat 24 uur lang in de veiling. Na 24 uur krijgt u het hoogste bod via mail toegestuurd en kunt u uw voertuig verkopen.

Is het bod gegarandeerd?

Het hoogste bod is altijd gegarandeerd. Dat betekent dat u na acceptatie van dat bod niet meer hoeft te onderhandelen over de verkoopprijs met de koper, mits u de bijzonderheden van uw voertuig goed heeft omschreven.

Heb ik bedenktijd?

U kunt natuurlijk even de tijd nemen om na te denken over het hoogste bod voor u het accepteert. Eenmaal u het bod geaccepteerd heeft, kunt u wel niet meer op uw beslissing terugkomen. U bent dan verplicht het voertuig te verkopen. Er is geen sprake van bedenktijd voor een overeenkomst op afstand, aangezien het om een verkoop bij opbod gaat en de prijs van het voertuig onderhevig is aan schommelingen op de markt waarop Ikwilvanmijnautoaf.be geen invloed heeft of kan uitoefenen.

Hoe snel wordt mijn voertuig verkocht?

Na uw aanmelding wordt uw voertuig in onze online autoveiling geplaatst waar de aangesloten autobedrijven biedingen kunnen uitbrengen op uw voertuig. Het hoogste bod krijgt u 24 uur later al via mail toegestuurd. Als u het eens bent met dat bod, kunt u uw voertuig al na 24 uur verkopen.

Zijn er tips voor een succesvolle verkoop?

Een succesvolle verkoop begint bij een goede aanmelding. Tijdens de aanmelding van uw voertuig kunt u verschillende vragen over uw voertuig invullen. Beantwoord die vragen zo gedetailleerd en zo correct mogelijk. We raden ook aan foto’s toe te voegen. Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden. Bovendien komt u ook betrouwbaarder over bij potentiële kopers als u foto’s van uw voertuig toevoegt. Zorg ook dat uw auto er proper uitziet. Was hem daarom voor u foto’s trekt. Verzwijg geen eventuele schade aan uw voertuig, maar wees eerlijk bij de beschrijving van uw voertuig. Als er lichte schade is die u zelf gemakkelijk kunt herstellen, neem dan zeker die moeite om een hogere prijs voor uw voertuig te krijgen.

Levering

Moet ik mijn voertuig zelf brengen?

De levering van het voertuig kan besproken worden met het kopende autobedrijf. Sommige bedrijven verwachten inderdaad dat u zelf uw voertuig brengt. Dat kan echter enkel wanneer uw voertuig nog rijdbaar en gekeurd is. In dat geval krijgt u van ons wel uw treinticket voor de terugreis vergoed. Wanneer uw voertuig niet meer kan rijden, komt het kopende autobedrijf uw voertuig ophalen. Schadeauto’s en afgedankte auto’s worden sowieso bij u thuis opgehaald.

Kan mijn voertuig ook opgehaald worden?

In veel gevallen is dat mogelijk. Normaal zou u het voertuig zelf moeten leveren, maar veel autobedrijven kunnen het voertuig bij u thuis komen ophalen. Vermeld duidelijk dat u uw auto niet zelf kunt leveren, zodat de biedende autobedrijven daar ook rekening mee kunnen houden. Schadeauto’s en afgedankte auto’s worden sowieso bij u thuis opgehaald.

Ik ben mijn inschrijvingsbewijs kwijt, wat nu?

Bij verlies van uw inschrijvingsbewijs kunt u een duplicaat aanvragen. Daarvoor moet u eerst aangifte doen bij de politie, waarna u een attest van verlies krijgt. Dat attest bezorgt u samen met het roze formulier om een duplicaat aan te vragen aan de DIV. Van de DIV krijgt u dan een duplicaat van uw inschrijvingsbewijs. Een duplicaat kost 26 euro.

Hoe krijg ik mijn geld bij de verkoop?

De betaalmethode kunt u bepalen in samenspraak met de koper. We raden u aan een contante betaling te vragen bij de levering van het voertuig. U kunt eventueel ook vragen om de betaling via overschrijving te doen.

Financieel

Wat zijn de kosten?

Er zijn geen kosten verbonden aan het gebruik van de website. De aanmelding, de bekendmaking van het hoogste bod en de eventuele verkoop zijn volledig gratis en vrijblijvend.

Wanneer moet ik annuleringskosten betalen?

Wanneer u een bod geaccepteerd heeft, maar uiteindelijk toch beslist uw voertuig niet te willen verkopen, pleegt u contractbreuk. In dat geval zal u een annuleringsfactuur toegestuurd krijgen. Die annuleringsfactuur bedraagt 15% van het verkoopbedrag met een minimum van 300 euro.

Wat gebeurt er met de betaalde verkeersbelasting?

Het bedrag dat u te veel betaald heeft aan de verkeersbelasting krijgt u teruggestort. Daarvoor moet u uw nummerplaat binnen de 4 maanden na verkoop van uw voertuig naar de DIV sturen. Als u een nieuw voertuig koopt om uw oude voertuig te vervangen, wordt het te veel betaalde bedrag afgetrokken van de verkeersbelasting die u voor uw nieuwe auto moet betalen.

Hoe wordt de verzekering beëindigd?

Als u uw auto verkoopt, mag u niet vergeten uw verzekering af te zeggen. Dat doet u door uw verzekeringsmakelaar op de hoogte te brengen van de verkoop van uw voertuig. U stuurt uw nummerplaat op naar de DIV om uw voertuig te laten uitschrijven. Van de DIV ontvangt u dan een schrappingsbewijs dat u aan de verzekeringsmakelaar moet geven, zodat hij uw verzekering kan annuleren. Samen met dat schrappingsbewijs geeft u ook uw groene kaart af. Na afgifte van de nodige documenten aan uw verzekeringsmakelaar, wordt uw verzekering gestopt. Het bedrag dat u eventueel te veel betaald heeft, krijgt u dan ook teruggestort.

Neem contact op met uw verzekeringsmakelaar om te bespreken hoe u best uw verzekering beëindigt.

Wat als er nog een lening op mijn voertuig zit?

Een voertuig waar nog een lening voor loopt, mag niet verkocht worden, tenzij de lening tijdig afgelost wordt of als het bedrag dat u voor de verkoop van uw voertuig krijgt voldoende is om de lening af te lossen.

Ben ik verplicht te verkopen als er een lening op mijn voertuig zit?

Als er nog een lening op uw voertuig zit, mag u in principe uw voertuig niet verkopen aan een handelaar, tenzij u met het bedrag dat u via de autoveiling bekomt de lening van uw voertuig kunt aflossen. Als dat niet mogelijk is, kan de verkoop niet doorgaan en wordt een annuleringsfactuur opgemaakt van 15% van het verkoopbedrag met een minimum van 300 euro.

Wat is een leaseauto?

Een leaseauto is een auto die eigendom blijft van de leasemaatschappij. De meeste automerken hebben hun eigen leasemaatschappij. Leaseauto’s worden vaak gekozen door werkgevers om hun werknemers een bedrijfsauto te kunnen geven. De werknemer heeft het voertuig voor een bepaalde periode in zijn bezit. Tijdens die periode draait de leasemaatschappij veelal op voor de onderhoudskosten. Ook private leasing is mogelijk. In dat geval huurt een particulier het voertuig meteen voor een bepaalde periode van de leasemaatschappij, zonder tussenkomst van een werkgever.

Wat betekent een BTW-voertuig?

Een BTW-voertuig is een bedrijfsvoertuig of een voertuig dat voor zakelijke doeleinden gebruikt wordt. De BTW op dat voertuig kan door het bedrijf teruggevorderd worden.

Veiligheid

Zit ik contractueel ergens aan vast?

Zolang u de verkoop van uw voertuig niet heeft toegezegd, zijn er geen contracten waar u zich aan moet houden. De aanmelding op de website en de waardebepaling zijn geheel vrijblijvend. U kunt zonder problemen uw voertuig uit de autoveiling laten halen. Vanaf het moment dat u de verkoop telefonisch of via mail bevestigd heeft, bent u wel verplicht het voertuig te leveren.

Hoe kan ik mij aanmelden als koper?

Als particulier kunt u enkel uw voertuig verkopen via Ikwilvanmijnautoaf.be. Het is niet mogelijk als particulier voertuigen aan te kopen.

Wie kan mijn voertuig kopen?

Ikwilvanmijnautoaf.be werkt enkel samen met erkende opkopers. U verkoopt uw voertuig dus sowieso aan een professional. Op het platform zijn universele garages, concessiehouders, schade- en sloopbedrijven en exportbedrijven aangesloten. Onze medewerkers onderhouden nauwe contacten met de aangesloten autobedrijven. De bedrijven worden ook regelmatig gecontroleerd. Op die manier kunnen we u een vlotte verkoop garanderen.

Is het online platform wel veilig?

De verkoop van uw auto via Ikwilvanmijnautoaf.be verloopt volledig online. De online autoveiling waarin uw auto geplaatst wordt, is beveiligd. U hoeft zich dus geen zorgen te maken om uw online veiligheid.

Wat gebeurt er met mijn persoonlijke gegevens?

Uw persoonlijke gegevens worden gebruikt door onze medewerkers om contact met u op te nemen als uw aanmelding niet compleet of niet geheel duidelijk is of om u op de hoogte te brengen van het hoogste bod. Uw gegevens worden niet getoond in de veiling. Ze worden ook niet doorgegeven aan derden. Enkel wanneer u een bod geaccepteerd heeft, geven wij uw persoonlijke gegevens door aan de koper. U krijgt op uw beurt dan ook de gegevens van de koper.

Overig

Hoe krijg ik de treinreis vergoed?

Als u zelf uw voertuig bent moeten gaan leveren bij de koper, krijgt u van ons uw treinticket vergoed. Dat doet u door uw treinticket, een kopie van de verkoopovereenkomst en uw bankrekeningnummer per post op te sturen naar de klantendienst op volgend adres:

Klantendienst Ikwilvanmijnautoaf.be
Ambachtenlaan 34
3001 Heverlee

Kan ik mijn voertuig ook weer verwijderen van de site? Hoe doe ik dat?

Als u uw voertuig om wat voor reden dan ook uit de veiling wilt halen, kunt u een mail sturen met uw gegevens naar de klantendienst op het adres klantenservice@ikwilvanmijnautoaf.be. Vermeld in uw mail zeker uw kavelnummer of het gebruikte e-mailadres bij aanmelding.

Wat is de rol van Ikwilvanmijnautoaf.be?

Ikwilvanmijnautoaf.be fungeert als tussenpersoon bij de verkoop van een tweedehands voertuig van een particulier aan een autobedrijf. Ikwilvanmijnautoaf.be beheert het veilingplatform, controleert de aanmeldingen van particulieren en onderhandelt met geïnteresseerde kopers over de beste prijs voor uw tweedehands voertuig. Ikwilvanmijnautoaf.be neemt dus uw taken over. Het enige wat u nog hoeft te doen, is uw voertuig online aanmelden en het bod accepteren.

Wat is Dealerdirect?

Dealerdirect is het bedrijf achter ikwilvanmijnautoaf.be. Dealerdirect beheert verschillende autoverkoopsites, waaronder ikwilvanmijnautoaf.be, jevoudraisvendremavoiture.be, ikwilvanmijnmotoraf.be, ikwilvanmijnautoaf.nl en ichwillmeinautoloswerden.de. Op die verschillende sites kunnen particulieren hun voertuig te koop aanbieden. Daarnaast beheert Dealerdirect ook aankoopsites voor de aangesloten autobedrijven. Die aankoopsites zijn online autoveilingen waarin de voertuigen van particulieren worden geplaatst zodat autobedrijven daarop kunnen bieden.

Kan ik ergens klantenervaringen vinden?

Onze klanten krijgen de mogelijkheid hun mening over de service van ikwilvanmijnautoaf.be te delen. De ervaringen van onze klanten leest u op onze ervaringen-pagina. Ook via externe kanalen kunt u ervaringen over Ikwilvanmijnautoaf.be lezen. Ikwilvanmijnautoaf.be is aanwezig op Trustpilot, een externe site waar klanten reviews kunnen posten over en punten kunnen geven aan verschillende bedrijven.