Belgische autoverkoop gedaald

De Belgische autoverkoop is in februari met 3,6% gedaald ten opzichte van februari 2014. In totaal ligt de autoverkoop van 2015 4% lager dan in dezelfde periode vorig jaar. De opmerkelijkste cijfers van februari zijn voor Porsche. De Duitse autofabrikant verkocht vorige maand twee keer zoveel auto’s al in februari 2014.


In februari werden 44.504 nieuwe auto’s ingeschreven. Vorig jaar februari waren dat er nog 46.140. De autoverkoop in februari is in totaal met 3,6% gedaald. Januari was ook al een minder goede maand voor de Belgische autoverkoop. Toen daalde het aantal nieuwe wagens met 4,6%. Over het algemeen werden er dit jaar al 4,1% minder voertuigen ingeschreven dan in dezelfde periode vorig jaar.


Daling in de hele sector

Over het algemeen is de verkoop in de hele autosector gedaald. Enkel de lichte bedrijfswagens kennen een sterke stijging van 8,6% ten opzichte van februari 2014. Tijdens de eerste twee maanden van dit jaar lag de verkoop van lichte bedrijfswagens bijna 5% hoger dan tijdens de eerste twee maanden van 2014. Lichte bedrijfswagens doen het zo een stuk beter dan zware bedrijfsvoertuigen, zoals vrachtwagens. In januari merkten we al een sterke daling op van het aantal nieuwe motors. Ook in februari blijft dat aantal dalen, maar de daling is een stuk minder drastisch dan in januari.


Renault populairst

In januari stond BMW verrassend genoeg op de eerste plaats in de Belgische autoverkoop. Verwacht werd dat BMW ook in februari nog goede verkoopcijfers zou behalen door de verlengde saloncondities. BMW werd echter van de troon gestoten door het Franse Renault en voorbijgestoken door Peugeot, Volkswagen, Opel en Citroën.


Opvallende stijgers

Zoals elke maand zijn er heel wat schommelingen in de cijfers van de verschillende merken. Sterke dalers zijn ook vorige maand de merken die uit België of uit Europa worden teruggetrokken, zoals Lancia en Chevrolet. De verkopen van Lancia en Chevrolet daalden respectievelijk met 35% en met 99%. De terugtrekking van die merken van de Belgische markt verloopt in stappen. Chevrolet, bijvoorbeeld, is nog niet helemaal uit België verdwenen. De concessiehouders van het Amerikaanse merk verkopen nog steeds de Chevrolet Corvette. Chevrolet kondigde ook aan dit jaar met een nieuwe Camaro te komen. Er bestaat een kans dat die toch ook in België beschikbaar zal zijn, als concurrent van of alternatief voor de nieuwe Ford Mustang. De opvallendste stijgers en dalers zijn meestal terug te vinden bij de luxemerken. Dat geldt ook voor de autoverkoop in februari. Porsche, Jeep en Bentley kenden een erg sterke stijging. Er werden vorige maand dubbel zoveel nieuwe Porsches en Jeeps ingeschreven als in februari vorig jaar. Het aantal nieuwe Bentleys steeg zelfs met 500%: vorig jaar werd er maar 1 Bentley verkocht in februari, vorige maand werden 6 Bentleys ingeschreven. Een soortgelijke stijging valt ook op te merken bij Lamborghini: van 1 verkochte wagen in februari 2014 naar 4 wagens in februari 2015. Tesla, het Amerikaanse merk van elektrische auto’s, heeft verrassend genoeg zware klappen gekregen. De Amerikaanse fabrikant verloor vorige maand 53% op de Belgische automarkt ten opzichte van vorig jaar.


Crisis in de autosector

Die dalende autoverkoop is geen goed nieuws voor de Belgische autoverdelers. Belgische autodealers hebben het steeds moeilijker om te overleven. Dat komt onder meer doordat de winstmarges erg klein zijn geworden en de verdelers daardoor met moeite winst kunnen maken. Door die crisis zou 20% van de jobs in de Belgische autosector de komende jaren verdwijnen.

We houden u op de hoogte van de Belgische autoverkoop. Volg Ikwilvanmijnautoaf.be online.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands