Belgen verkiezen een berline

De berline blijft de populairste carrosserievorm in België, ook al is het aantal ingeschreven berlines tijdens de eerste drie maanden van dit jaar licht gedaald. Dat blijkt uit een analyse van het Belgische wagenpark van Febiac. Terwijl de berline een beetje terrein verliest, is de SUV bezig aan een sterke opmars.

Febiac houdt maandelijks het aantal nieuwe inschrijvingen bij en onderzoekt ook regelmatig de status van het Belgische wagenpark. Uit een analyse van het eerste trimester van 2015 blijkt dat de berline nog steeds het populairste model is, gevolgd door de SUV. De berline kent echter wel een lichte daling, terwijl de SUV populairder geworden is.


Berline populairst, SUV komt dichterbij

Tijdens de eerste drie maanden van 2015 werden 147.073 nieuwe auto’s ingeschreven. Daarvan waren er bijna 63.000, of 42,7%, een berline. In vergelijking met het eerste trimester van 2014 is dat een daling van 1,29%. De populairste berline was vorig jaar de Volkswagen Golf. Dit jaar is die titel voor de Opel Corsa weggelegd. Volkswagen komt pas op de derde plaats en wordt voorgegaan door de Audi A3. Verder in de top vijf vinden we de Peugeot 208 en de Volkswagen Polo. Ook andere carrosserievormen, zoals de break en de monovolume, kennen een lichte daling. Het aantal breaks is met 1,79% gedaald ten opzichte van vorig jaar, het aantal monovolumes met 0,18%. Het aantal nieuw ingeschreven cabrio’s en coupés is dan weer licht gestegen met respectievelijk 0,23% en 0,1%. Een sterke stijging is merkbaar bij het aantal nieuwe SUV’s. De berline is, samen met de SUV, het populairste model in België. Tegenover vorig jaar is de populariteit van de SUV met 2,93% gestegen, waardoor de SUV tegenwoordig een marktaandeel van 21% heeft. De meest verkochte SUV’s zijn de Peugeot 2008, de Hyundai IX35, de Nissan Qashqai, de Renault Captur en de Opel Mokka.


Dalende autoverkoop

Kijken we in het algemeen naar de autoverkoop in België, dan zien we dat de verkoop met ongeveer 1% gedaald is ten opzichte van het eerste trimester van 2014. In totaal werden er 147.073 nieuwe voertuigen ingeschreven. Het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen daalt al het hele jaar licht. In april lag het aantal ingeschreven voertuigen 3,6% lager dan in april 2014. In totaal is de autoverkoop dit jaar met 1,7% gedaald ten opzichte van vorig jaar. De populairste merken in april waren Renault, Volkswagen, BMW, Peugeot en Citroën. Die top vijf van merken in april komt deels overeen met de vijf meest verkochte modellen van januari tot maart. Tijdens het eerste trimester van 2015 stond de Renault Mégane op kop, gevolgd door de Volkswagen Golf en de Citroën C4. De top vijf wordt nog aangevuld door de Renault Clio en de Opel Corsa.


Benzine in opkomst

Een opvallende tendens in de Belgische autoverkoop is de stijging van het aantal benzinewagens. Er worden nog steeds meer dieselauto’s verkocht dan benzineauto’s. In 2014 was 62% van de verkochte wagens een diesel, tegenover ongeveer 36% benzineauto’s. Sinds een paar jaar kiezen steeds meer chauffeurs voor een benzinewagen. Ter illustratie: in 2008 werden er nog 79% nieuwe diesels ingeschreven, tegenover 20,7% benzinewagens. Tegenwoordig kiezen de meeste chauffeurs die een berline, coupé of cabrio kopen voor een benzinemotor. De berline is nog steeds het populairst, maar verliest dus wel wat terrein. Meer autonieuws op ikwilvanmijnautoaf.be.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands