Elektrische wagens niet zo milieuvriendelijk als verwacht

Elektrische wagens zijn dan toch niet zo milieuvriendelijk als eerder werd verwacht. Uit een onderzoek van Transport & Mobility Leuven blijkt dat elektrische wagens evenveel fijn stof produceren als wagens op benzine.

Over het algemeen wordt aangenomen dat elektrische wagens beter zijn voor het milieu en voor onze gezondheid dan wagens op benzine. Uit een onderzoek van onderzoeker Bruno Van Zeebroeck, die verbonden is aan Transport & Mobility Leuven, blijkt dat de positieve invloed van elektrische wagens op het milieu veel minder groot is dan verwacht. Zo zouden elektrische wagens minstens evenveel fijn stof produceren als auto’s die op benzine rijden.


Wel minder uitlaatemissie

Auto’s schaden onze gezondheid en het milieu op twee manieren: door de stikstofoxide die vrijkomt bij de verbranding van brandstof en door het fijn stof. Elektrische auto’s geven geen stikstofoxide vrij, doordat ze op batterijen rijden en geen brandstof nodig hebben. Op dat vlak zijn elektrische wagens dus inderdaad milieuvriendelijker dan wagens op benzine. Op vlak van fijn stof zijn elektrische wagens dan weer wel een stuk minder milieuvriendelijk. De productie van fijn stof is afhankelijk van de slijtage van de remmen, de banen en het wegdek. Op die punten ondervinden elektrische wagens meer slijtage dan auto’s op brandstof. Dat komt doordat elektrische wagens door hun batterij veel zwaarder zijn dan gewone auto’s. Volgens Van Zeebroeck zouden elektrische auto’s vooral in de stad minder milieuvriendelijk zijn, omdat daar meer bochten genomen worden, waardoor er ook vaker geremd moet worden. Uit het onderzoek blijkt dat elektrische wagens evenveel of zelfs meer fijn stof produceren dan gewone auto’s.


Diesel vervangen

Het verschil tussen benzinewagens en elektrische wagens is miniem. Zo zouden elektrische wagens 17 mg fijn stof produceren, wat maar 1 mg minder is dan benzinewagens die een gemiddelde uitstoot van 18 mg fijn stof hebben. Het loont dus niet meteen de moeite benzinewagens te vervangen door elektrische wagens. Wel zouden elektrische wagens een vervanging kunnen zijn voor auto’s die op diesel rijden. Een dieselwagen uit 2000 produceert namelijk 79 mg fijn stof. Dat is 80 mg meer dan elektrische wagens of benzinewagens. Dieselwagens vervangen door elektrische wagens zou dus wel een positief effect kunnen hebben op het milieu en op onze gezondheid. Toch heeft Van Zeebroeck ook daar zijn bedenkingen bij. Dieselwagens zouden ook door benzinewagens vervangen kunnen worden op. Een elektrische auto is namelijk veel duurder dan een benzine- of dieselauto, maar op vlak van fijn stof doet een elektrische wagen het niet beter dan een benzinewagen. In plaats van te investeren in een elektrische wagen, zouden bestuurders kunnen investeren in een veel goedkopere benzinewagen en zo het fijn stof verminderen. Op vlak van uitlaatgassen zijn elektrische auto’s dan weer wel milieuvriendelijker.


Fiscale stimulatie niet meer gemotiveerd

Na de analyse van de resultaten vraagt Van Zeebroeck zich af of de belastingvermindering die de overheid belooft aan personen die een elektrische wagen aanschaffen wel voldoende gemotiveerd is. Een elektrische wagen is in aankoop veel duurder dan een benzinewagen, terwijl de winst voor het milieu en onze gezondheid minimaal is. Bovendien zijn elektrische auto’s niet zo zuinig als aangenomen wordt: net als bij gewone auto’s, ligt ook bij elektrische auto’s het verwachte verbruik veel lager dan het werkelijke verbruik.

Meer weten over elektrische auto’s? Volg Ikwilvanmijnautoaf.be via social media.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands