Hyundai opent winkel zonder verkopers

De Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai heeft een winkel geopend in het Britse winkelcentrum Bluewater in Kent. In de winkel zijn geen verkopers aanwezig. Klanten kunnen hun auto in de winkel samenstellen op iPads.

In de winkel in Bluewater kunnen klanten hun nieuwe Hyundai samenstellen op iPads die verspreid in de winkel geïnstalleerd zijn. Er zijn geen verkopers aanwezig die klanten de verschillende modellen tonen en die hun auto’s proberen te verkopen. Via de iPads geven de klanten zelf in welke specificaties ze voor hun nieuwe Hyundai willen. Er zijn wel productspecialisten aanwezig die klanten kunnen helpen als ze vastzitten bij de aankoop van hun wagen.


Koper centraal

De nieuwe manier van een auto kopen heeft als doel de koper centraal te stellen en hem de aankoop van zijn nieuwe Hyundai volledig zelf in handen te geven. De koper wordt niet meer door de showroom geleid door een verkoper die zoveel mogelijk wagens probeert te verkopen om extra bonussen op te strijken. De koper wordt niet meer in een bepaalde richting geduwd, hoeft niet te onderhandelen met de verkoper en kan de aankoop op een paar minuten afronden.

Geen verkopers meer voor wie in Bluewater zijn Hyundai gaat kopen, maar de koper geniet wel nog de service die ook kopers die bij een Hyundai verdeler langs gaan krijgen. Zo is het mogelijk een testrit te maken op een stuk van de parking van het winkelcentrum dat speciaal voor de Hyundai winkel is vrijgemaakt en er is personeel beschikbaar dat extra informatie kan geven bij de verschillende modellen. Op iPads kunnen klanten hun Hyundai volledig personaliseren en een financieel plan kiezen om hun auto te betalen. Het is ook mogelijk een oude wagen in te leveren om te verkopen op een autoveiling, waarna het geld van de verkoop ook gebruikt kan worden om een deel van de nieuwe wagen te betalen. Als de configuratie voltooid is, kan de klant zijn nieuwe Hyundai bestellen.


Nieuwe manier van auto’s kopen

De nieuwe winkel van Hyundai is geen garage en ook geen pop-up winkel. De winkel heeft wat weg van een Apple store en bevindt zich in het winkelcentrum tussen de winkels die in elk winkelcentrum te vinden zijn. Een Hyundai kopen wordt op die manier even eenvoudig en snel als een nieuwe GSM kopen. De winkel wordt uitgebaat door het Britse Rockar, een bedrijf dat de koopervaringen van klanten die een nieuwe auto willen kopen wil verbeteren door nieuwe manieren om een auto te kopen aan te bieden. Er zijn nog steeds veel klanten die hun auto bij een erkende verdeler willen kopen, maar tegenwoordig zoeken ook veel klanten naar een nieuwe, eenvoudigere manier om een wagen te kopen. Bovendien wordt verwacht dat de manier van auto’s kopen over 50 jaar volledig anders zal verlopen dan dat tegenwoordig het geval is. Rockar klopte daarom aan bij Hyundai om samen een nieuwe verkooptechniek uit te testen. In eerste instantie wilde Rockar de modellen van Hyundai online verkopen, maar dat zag Hyundai niet zitten. Het concept van een winkel in een winkelcentrum, daarentegen, sprak de Zuid-Koreaanse fabrikant wel aan.


Ook BMW gaat online

Hyundai is niet de enige autofabrikant die experimenteert met nieuwe manieren om auto’s te verkopen. Eind oktober van dit jaar geraakte al bekend dat BMW een webshop lanceert voor de nieuwe i3. Daarvoor startte BMW een proefproject in België. Een webshop zag Hyundai niet zitten. Toch zijn de modellen van Hyundai nu ook online te koop. De website is gelinkt aan de winkel in Bluewater. Enkel een online ervaring volstond voor Hyundai niet, maar een webshop in combinatie met de winkel werden wel geaccepteerd. Ook de website wordt uitgebaat door Rockar. Hyundai is niet het enige bedrijf dat met een autoveiling werkt. Verkoop uw tweedehands wagen op onze online automarkt.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands