Bedrijfswagens: de andere kant van de medaille
2014-10-07 09:00:50

Hoge subsidies voor bedrijfswagensBedrijfswagens zitten in de lift. Dat komt door de hoge subsidies die de overheid aan bedrijven geeft om bedrijfswagens voor hun personeel te voorzien en door het fiscaal voordeel dat bedrijven daardoor opdoen.

Het aantal bedrijfswagens steeg tussen 2004 en 2010 sterk met 10%. Tegenwoordig rijden er in België ongeveer 772.000 bedrijfswagens rond. In totaal worden er jaarlijks gemiddeld 500.000 nieuwe auto’s ingeschreven in België en ruim 40% daarvan zijn bedrijfswagens. Nergens in Europa delen bedrijven zo gemakkelijk auto’s uit aan hun personeel.

Hoge belastingen

De oorzaak van dat grote aantal bedrijfswagens in België schuilt in de hoge belastingen op arbeid die de regering heft. Bedrijfswagens schenken aan het personeel is voor bedrijven voordeliger dan een loonsverhoging doorvoeren. Bovendien voorziet de overheid erg hoge subsidies voor bedrijfswagens in ons land. Uit een studie van de Oeso blijkt dat de Belgische overheid per bedrijfswagen 230 euro per maand aan subsidies betaalt. Op een jaar tijd komt dat uit op 2.763 euro, voor slechts één wagen. In andere landen die deel uitmaken van de Oeso bedragen de subsidies voor bedrijfswagens gemiddeld 133 euro per auto per maand. De Belgische overheid geeft per jaar ongeveer 4 miljard uit aan subsidies om bedrijfswagens te financieren. Als het aantal bedrijfswagens daalt, zou de overheid een paar miljard extra vrij krijgen om te kunnen investeren in andere projecten of subsidies.

Voordelen voor werknemer en werkgever

Bedrijfswagens zijn zowel bij werkgevers als bij werknemers erg in trek. Werkgevers die hun personeel willen belonen, kiezen vaker voor een bedrijfswagen dan voor een loonsverhoging, omdat ze op die loonsverhoging nog patronale lasten moeten betalen. Een bedrijfswagen is daardoor veel goedkoper voor een onderneming. De werknemer vindt het doorgaans niet erg een bedrijfswagen te krijgen in plaats van een loonsverhoging, ook al moet hij in dat geval een stukje van zijn nettoloon inleveren. De werkgever neemt namelijk alle kosten van de bedrijfswagen voor zijn rekening: aankoop van de wagen, onderhoud, tankbeurten, … Allemaal zaken waar de werkgever voor opdraait. Daarom kiezen veel bedrijven voor dieselwagens. Een auto op diesel is in aankoop wel duurder, maar het is wel zuiniger dan een auto op benzine en de restwaarde van een dieselwagen is over het algemeen hoger dan die van een wagen op benzine. Bovendien is diesel ook goedkoper dan benzine.
In principe zouden bedrijfswagens enkel gebruikt mogen worden voor de uitoefening van een job. Tegenwoordig is dat echter niet meer het geval. Bij veel bedrijven maken bedrijfswagens deel uit van het loonpakket van het personeel. Die zogenoemde “salariswagens” mogen, in tegenstelling tot “pure bedrijfswagens”, ook privé gebruikt worden, en dat ook op kosten van het bedrijf.In principe zouden bedrijfswagens enkel gebruikt mogen worden voor de uitoefening van een job. Tegenwoordig is dat echter niet meer het geval. Bij veel bedrijven maken bedrijfswagens deel uit van het loonpakket van het personeel. Die zogenoemde “salariswagens” mogen, in tegenstelling tot “pure bedrijfswagens”, ook privé gebruikt worden, en dat ook op kosten van het bedrijf.

Andere kant van de medaille

Bedrijfswagens krijgen hoge subsidies in BelgiëDe voordelen voor werknemer en werkgever zijn niet te ontkennen. Toch mogen we niet vergeten dat bedrijfswagens ook een aantal niet te miskennen negatieve effecten met zich meebrengen. De overheid geeft jaarlijks miljarden uit aan subsidies voor openbaar vervoer en andere milieuvriendelijke transportmiddelen. De hoge subsidies die ook uitgereikt worden voor bedrijfswagens lijken in strijd te zijn met de doelstelling het openbaar vervoer en andere transportalternatieven te promoten. Bovendien blijkt ook dat bestuurders met een bedrijfswagen veel meer kilometers per jaar afleggen dan bestuurders zonder bedrijfswagen, die hun wagen vaker aan de kant laten staan door de hoge kosten verbonden aan het gebruik van een auto. Bestuurders met een bedrijfswagen leggen gemiddeld tussen de 20.000 en de 40.000 km per jaar af, terwijl bestuurders zonder bedrijfswagen minder dan 20.000 km per jaar afleggen.
Doordat werknemers met een wagen van het bedrijf amper kosten hebben aan hun wagen, vinden ze er ook geen graten in vaker met de auto op pad te gaan. Dat heeft dan weer een negatieve invloed op het fileleed in ons land en op ons milieu, ook al kiezen bedrijven vaak wel voor ecologische modellen met een lage CO2-uitstoot.

Alternatieven?

De problemen en de hoge kosten voor de overheid die bedrijfswagens met zich meebrengen, zijn de regering niet ontgaan. Daarom wordt er gezocht naar alternatieve manieren die werkgevers kunnen aanwenden om hun werknemers te belonen of te motiveren. Groen is voorstander van een mobiliteitsbudget ter vervanging van de bedrijfswagen. Dat mobiliteitsbudget is een vast bedrag dat de werknemer zelf vrij mag besteden aan vervoersmiddelen. Net als de bedrijfswagen is ook het mobiliteitsbudget fiscaal voordelig. Als het mobiliteitsbudget er zou komen, kunnen bedrijven zelf kiezen of ze voor dat voordelige alternatief kiezen of toch vasthouden aan bedrijfswagens.
Bent u zelf ook voorstanden van de alternatieven voor bedrijfswagens? Dan kan u eventueel uw bedrijfswagen online verkopen.