Belgen lopen niet warm voor elektrische auto
2014-01-30 14:40:27

Elektrische auto verkopenAl eerder bleek dat we niet erg enthousiast waren over de elektrische auto, ook tijdens het Salon van Brussel bleek wederom dat autokopers weinig of helemaal geen interesse hebben in stekkerauto’s.

We kunnen concluderen dat de elektrische auto niet erg in trek is. Maar hoe komt dat? Uit onderzoek onder duizend respondenten blijkt dat 95 procent van de Belgen denkt dat een volledig elektrische auto’s duurder is dan een auto met een benzine- of dieselmotor. Kijken we naar de daadwerkelijke autoverkopen, dan zijn er in 2013 ongeveer driehonderd nieuwe elektrische auto’s verkocht. Dat is maar liefst 44 procent minder dan in 2012.

Oorzaak lage verkoopvolume

Bijna de helft minder auto’s verkopen is wel een heel groot verschil. Net zoals in Nederland de autoverkopen nieuw leven in werd geblazen door het belastingvoordeel van de overheid, heeft het afschaffen van het belastingvoordeel van 30 procent de elektrische autoverkopen ons de das om gedaan.
Zolang de Belgische overheid niet bijdraagt aan de aankoop van een elektrische auto kiezen we gewoon voor auto’s op traditionele brandstoffen. Ruim 41 procent gaat in dit geval voor een benzineauto en 38 procent voor een auto met dieselmotor.

Een voorbeeld

Renault heeft 85 Zoés, 8 Fluences, 70 Kangoos en 100 Twizy’s verkocht. Vergelijken we dit met Nederland, dan zien de verkopen er toch heel wat anders uit. Daar worden ongeveer 100 Zoés per maand geregistreerd, om maar over de andere modellen te zwijgen. Zelfs in Luxemburg verkopen ze meer elektrische auto’s.
Wat is een beter moment om autokopers enthousiast te maken als op het Autosalon van Brussel? De bezoekers konden de milieuvriendelijke alternatieven voor de traditionele benzine- en dieselmotoren van dichtbij bekijken, zoals de Renault Zoe. Met een score van vijf sterren werd de Zoe vorig jaar door EuroNCAP verkozen tot beste stadsauto wat betreft veiligheid. De volledig elektrische vierdeurs levert in theorie een actieradius van 210 kilometer.
Hoe kan het toch dat we er geen interesse hebben in elektrische auto’s? Het autogebruik ligt namelijk wel hoog: voor 87 procent van de ondervraagden is de auto het meest gebruikte vervoersmiddel. Twee punten spelen een belangrijke rol waarom we nog niet toe zijn aan een volledig elektrisch aangedreven auto: de laadinfrastructuur en de financiële voordelen.

Laadpunten

In 2011 werd er gezegd dat er dat er tienduizend laadpunten in Vlaanderen zouden komen. Hiervan zijn er nu zeshonderd beschikbaar. Aan het budget kan het bijna niet liggen: er is een bedrag gereserveerd van tien miljoen euro. Dat bedrag is niet opgegaan na de aanleg van zeshonderd laadpunten.
Om autokopers tegemoet te komen heeft Renault bovendien een bijzondere aankoopmethode gelanceerd: tevreden of inruilen. Ben je na 9 maanden niet tevreden over je elektrische auto, dan mag je de Zoe ruilen tegen een klassieke Renault.

Auto zelf verkopen

Je kunt natuurlijk ook altijd zelf je auto verkopen als je toch niet tevreden bent. Dit kun je tegenwoordig gemakkelijk doen op een van de autoverkoopsites. Een voorbeeld van een autoverkoopsite is ikwilvanmijnautoaf.be. Hier kun je auto’s met een traditionele verbrandingsmotor verkopen, maar ook een elektrische auto.
Je auto aanmelden is eenvoudig. Vul online de autogegevens in, waarna je auto in een afgeschermde autoveiling wordt geplaatst. Je auto wordt op waarde geschat en je ontvangt binnen 1 dag een hoog inkoopvoorstel van een 5.000 aangesloten auto-inkopers. Wij werken samen met uitsluitend RDW erkende auto-inkopers. Veilig, snel en heel makkelijk auto verkopen!


Delen

Reacties (2)


  • Plaats een reactie
  • Diesel auto verkopen steeds lastiger
    2014-03-20 12:34:58

    […] we niet warm lopen voor de elektrische auto wisten we al. Eerder dit jaar werd er voor de derde maal gepeild naar de duurzame […]

  • Persoonlijke nummerplaat goed voor staatskas
    2014-04-10 15:32:52

    […] lopen niet warm voor de elektrische auto of plug-in hybrides, maar voor een persoonlijke nummerplaat staan we massaal in de rij. De regels […]