Fileleed in Vlaanderen met 20% gestegen

De fileleed op de Vlaamse wegen en rond Brussel is op een jaar tijd met 20% gestegen. In 2013 bedroeg de totale fileafstand gemiddeld 168 kilometer per dag. De stijging van het aantal kilometers file heeft verschillende oorzaken, waarvan de belangrijkste een groter aantal ongevallen is.


Uit een studie van het Vlaams Agentschap Mobiliteit blijkt dat het fileleed in 2013 met 20% is gestegen ten opzichte van 2012. In 2013 stond er dagelijks gemiddeld 168 kilometer file, dat is 25 kilometer meer dan in 2012, toen de gemiddelde fileafstand nog 143 kilometer bedroeg. Daardoor verliezen Belgen, in vergelijking met andere Europese landen, het meeste tijd in het verkeer.

Problemen rond Brussel groot

Uit een studie van Inrix, een Amerikaanse bedrijf dat zich bezighoudt met verkeersonderzoek, blijkt dat het grootste fileleed zich op de ring rond Brussel voor doet. De problemen op de Brusselse ring staan zelfs op nummer 1 in de top 10 van steden met de ergste fileproblemen. Op de tweede plaats komt Antwerpen. De grootste problemen in Brussel bevinden zich op het stuk tussen Jette en Zellik. In Antwerpen is de zuiderring tussen Berchem en Borgerhout het drukst. Andere steden in de top 10 zijn wereldsteden als Los Angeles (3de plaats), Londen (5de plaats), Parijs (6de plaats) en San Francisco (10de plaats). Pendelaars die met de auto naar Brussel rijden, verliezen per jaar gemiddeld iets meer dan 83 uur om in de hoofdstad te geraken. Antwerpen doet het iets beter met een tijdverlies van ongeveer 75 uur per jaar. Volgens Inrix doen bestuurders er daardoor 33% langer over om in Brussel te geraken en 30% langer om in Antwerpen te geraken dan wanneer er geen file zou zijn.

Meer ongevallen, meer fileleed

Het aantal auto’s op de Belgische snelwegen is niet toegenomen. De verklaring voor het steeds groter wordende fileleed is te zoeken in het aantal hindernissen dat de snelwegen dagelijks verspert. Het gaat dan niet alleen om ongevallen, maar ook om het verlies van een lading en de daaruit volgende wegversperringen of versperringen van een of meerdere rijbanen. Het aantal ongevallen met personenauto’s stijgt sterk bij regenweer en bij wegenwerken. Dat zou komen doordat bestuurders hun snelheid nog te weinig aan de omstandigheden aanpassen. Naast de vele hindernissen die bestuurders dagelijks moeten overwinnen en die voor veel fileleed zorgen, wijst Inrix ook de meningsverschillen tussen de federale en gewestelijke bevoegdheden aan als een oorzaak van het stijgende fileleed. De overheid wil de verkeersproblemen wel aanpakken en zorgen voor betere verbindingen, maar dat wordt bemoeilijkt door die meningsverschillen. Bovendien valt het ook op dat in België veel werknemers niet in de buurt van hun werk wonen. België is natuurlijk maar een klein land en alle grote steden liggen relatief dicht bij elkaar, maar doordat werknemers niet in de buurt van hun werk gaan wonen en daardoor elke dag een groot stuk van het land moeten doorkruisen om op hun werk te geraken, ontstaan er tijdens de ochtend- en de avondspits grote opstoppingen doordat onze snelwegen al dat verkeer niet kunnen slikken. Bent u al dat fileleed beu en bent u op zoek naar een alternatieve manier van reizen? U kunt gemakkelijk en snel online uw wagen verkopen.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands