Het einde van Spyker

2014 was een donker jaar voor het Nederlandse sportautomerk Spyker. De Nederlandse fabrikant van exclusieve sportauto’s werd in december failliet verklaard. Het is niet de eerste keer dat de Nederlandse fabrikant failliet verklaard wordt, maar telkens wist de fabrikant weer te herrijzen. Zou dat nu ook weer het geval zijn?


Het bedrijf Spyker werd in 1880 al opgericht als producent van koetsen. Rond de eeuwwisseling kreeg Spyker interesse in auto’s en een paar jaar later, in 1903, werd uiteindelijk de eerste auto van de fabrikant geproduceerd. Tussen 1903 en 1925 is de fabrikant een aantal keer failliet gegaan, maar het bedrijf werd telkens gered door een overname. In 1926 ging het bedrijf echter officieel failliet.


Verhuis naar Engeland

Meer dan 70 jaar later, in 1999, werd het merk weer nieuw leven in geblazen. Sindsdien bouwde Spyker exclusieve sportauto’s, zoals de Spyker C8 Spyder en de Spyker C8 Laviolette. Tussen 2000 en 2010 bouwde de Nederlandse fabrikant heel wat modellen. Uiteindelijk besloot Spyker in 2009 de productie te verhuizen naar Groot-Brittannië. De productie startte effectief begin 2010, maar bleef niet lang duren. Spyker had banden met Saab, maar die fabrikant kwam in financiële problemen, waardoor ook de Nederlanders in de problemen kwamen. De productie in Groot-Brittannië stopte al vrij snel, waarna Spyker opnieuw voet aan wal probeerde te krijgen in Nederland.


Spyker en Saab

In 2010 besloot Spyker het Zweedse Saab te kopen. Dat bleek uiteindelijk geen goede keuze. Saab kwam al snel in financiële problemen die Spyker zonder succes probeerde op te lossen. De schulden van Saab waren te hoog en uiteindelijk werd het Zweedse automerk failliet verklaard. Het faillissement van Saab loste de financiële problemen van de Nederlandse autofabrikant echter niet op. Sinds 2012 heeft Spyker verschillende keren op het punt gestaan failliet te worden verklaard, maar het bedrijf kon dat steeds nipt vermijden. De fabrikant had verschillende gesprekken met bedrijven die interesse hadden om het sportwagenmerk over te kopen, maar de gesloten deals werden telkens weer afgeblazen. Uiteindelijk kwam er deze maand een einde aan Spyker, toen de rechtbank Midden-Nederland het bedrijf failliet verklaarde.


Doorstart mogelijk?

Momenteel wordt bekeken of het een doorstart mogelijk is voor de Nederlandse fabrikant. Er zou in ieder geval al veel interesse zijn vanuit de hele wereld om verder te gaan met Spyker en ook de directie van Spyker geeft de moed niet op. Een doorstart zou betekenen dat het bedrijf toch kan verder bestaan, al dan niet in beperkte vorm. Bedrijven uit Amerika en Aziatische landen lieten al weten dat ze een doorstart van het failliete bedrijf wel zien zitten. Andere bedrijven zijn enkel geïnteresseerd in een overname van de merknaam. De CEO van Spyker, Victor Muller, zou zelf ook verder willen met het bedrijf. Muller denkt zich op elektrische auto’s te richten. Daarvoor wil Muller samenwerken met een Amerikaans bedrijf dat elektrische vliegtuigen bouwt. Er zou ook al een auto geselecteerd zijn die tot een elektrische wagen omgebouwd kan worden.


Formule 1

Spyker bouwde luxueuze sportauto’s en nam met die sportwagens ook deel aan Formule 1-wedstrijden. De autofabrikant had zijn eigen Formule 1-team. Het team werd opgericht in 2007 en deed ook enkel dat jaar mee aan wedstrijden. Op een jaar tijd nam Spyker zo deel aan 17 wedstrijden over de hele wereld. In 2008 werd het team uiteindelijk overgenomen door een Indische zakenman en omgedoopt tot Force India F1 Team. Dat team is tot op de dag van vandaag nog actief.

Spyker heeft na heel wat wisselvallige periode uiteindelijk toch moeten opgeven. Meer weten over wat er in de autowereld gebeurt? Dat kan dankzij Ikwilvanmijnautoaf.be!

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands