Autodelen krijgt boost met CarAmigo

“Carsharing” of autodelen wordt al vaker aangehaald als een mogelijk alternatief voor het niet altijd even betrouwbare openbaar vervoer en als mogelijke oplossing voor de zware fileproblemen die België dagelijks meemaakt. Dat fenomeen krijgt nu een boost met CarAmigo, een online deelplatform voor particulieren.

Het principe van autodelen is simpel: in plaats van zelf een auto te kopen, gebruikt u auto’s die bedrijven zoals Cambio overal in steden langs de weg en in parkeergarages aanbieden. Daarvoor moet u wel lidgeld betalen, maar de kosten die u aan uw eigen auto zou hebben, vallen weg.


Het klassieke autodelen

Het klassieke autodelen werd geïntroduceerd door Cambio. Het bedrijf Cambio koopt zelf auto’s aan en zet die in verschillende steden langs de kant van de weg. Enkel leden van Cambio kunnen die auto’s gebruiken. Cambio biedt op die manier verschillende wagens aan, ook elektrische auto’s, en is in heel België beschikbaar. Daarnaast bestaat er in Brussel een bedrijf, Zen Car, dat op dezelfde manier enkel elektrische auto’s aanbiedt voor autodelen. Ook daar geldt dat bestuurders betalen om de auto’s te mogen gebruiken. Doordat ze zelf geen auto moeten aankopen en niet voor het onderhoud en de verzekering verantwoordelijk zijn, sparen ze heel wat geld uit door aan autodelen te doen.


CarAmigo, een nieuw concept

Een nieuw bedrijf in het rijtje is CarAmigo. Het concept van CarAmigo is vergelijkbaar met dat van de omstreden taxidienst Uber. Met Uber kunnen bestuurders een rit aanbieden aan andere personen die een lift nodig hebben. Met CarAmigo bieden particulieren hun auto online aan voor autodelen. De aanbieder registreert zijn auto online en kan gecontacteerd worden door personen die een auto nodig hebben. Beide partijen onderhandelen over de prijs, de duur van de huur en de uitwisseling van de sleutels van de wagen.


Gratis omniumverzekering

Het concept van CarAmigo werd eerder al uitgewerkt in onze buurlanden Nederland, Duitsland en Frankrijk. Daar is het autodelen goed ingeburgerd geraakt. Ook hier zou een concept als CarAmigo het goed kunnen doen. Het interessante aan CarAmigo voor de gebruikers is de omniumverzekering die het bedrijf biedt. Gebruikers die hun auto ter beschikking stellen krijgen daar een volledige omniumverzekering voor in de plaats. Van het bedrag dat de verhuurder ontvangt voor het autodelen gaat een deel naar de verzekeringsmaatschappij. Verder worden met dat bedrag ook Touring als pechverhelper en CarAmigo zelf betaald. De verhuurder is dus volledig gedekt in geval van panne of een ongeval en hij ontvangt uiteraard ook een deel van het betaalde bedrag.


4.700 euro

Gemiddeld betaalt een bestuurder 4.700 euro per jaar aan zijn eigen wagen. Door aan autodelen te doen, kan dat bedrag verlaagd worden. Autodelen is niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook voor het milieu en de verkeersproblemen. Per auto die gedeeld wordt, worden er 10 tot 32 auto’s minder gekocht, wat zorgt voor minder files en minder uitstootgassen. In Nederland, Duitsland en Frankrijk heeft het particuliere autodelen zich al bewezen. In Frankrijk zouden er op Drivy al 20.000 auto’s aangeboden worden. Het Duitse TaMyCa biedt 6.000 auto’s aan en in Nederland bieden 7.000 Nederlanders hun auto aan via SnappCar. Ook in België zou het concept goed werken. Uit een peiling blijkt dat ongeveer 50% van de bestuurders zijn auto wel wil verhuren. CarAmigo bevindt zich voorlopig nog in een testfase.

Ook zin gekregen in autodelen? Verkoop uw wagen online aan onze auto opkopers.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands