Elektrisch rijden in België - de ontwikkelingen

Wanneer het gaat om elektrisch rijden in België, dan ging het de afgelopen jaren vooral om de hybride wagens, die veel meer verkochten dan volledig elektrische auto’s. Een hybride auto is een auto die zowel een elektromotor als een verbrandingsmotor heeft. In 2019 reden er in België volgens Statbel 5.889.210 personenauto’s rond, waarvan 110.000 exemplaren hybride en nog geen half procent volledig elektrisch (15.000 auto’s). Maar de elektrische auto wordt steeds aantrekkelijker. We hebben hier een compleet overzicht gemaakt van de stand van zaken, zodat je precies weet hoe makkelijk het is om elektrisch te rijden in België en wat we dit jaar kunnen verwachten.


Hoeveel elektrische auto’s worden er verkocht in België?

Wanneer het gaat om elektrische auto’s en de populariteit hiervan in België, dan is het verstandig om te beginnen met wat eenvoudige verkoopcijfers. In het pioniersjaar 2011 werden er iets meer dan 300 exemplaren verkocht. Kijken we naar absolute cijfers, dan was 2019 een recordjaar met een stijging van 55% toe, met 19191 EV’s tegenover de 12417 EV’s in 2018 was dit een toename van ruim 6770 auto’s. Daarmee zit het elektrisch rijden duidelijk in de lift, en dit kun je ook zien aan de toename van het aantal elektrische modellen. Autofabrikanten wereldwijd leggen zich toe op de productie van nieuwe modellen met een meer toegankelijkere prijs. We weten inmiddels ook dat de gemiddelde accu van de EV langer meegaat dan voorspelt (veel van de pioniersmodellen rijden immers nog).


Hoe groen is de elektrische auto ten opzichte van de verbrandingsmotor?

Bij het produceren van een elektrische auto wordt meer CO2 uitgestoten, vooral vanwege de accu’s die gebruikt worden in de elektrische auto. Maar deze ‘achterstand’ is na twee jaar volledig weggewerkt wanneer de auto op grijze stroom rijdt. Zelfs dan is een elektrische auto beter voor het milieu dan een benzineauto. Wat gebeurt er wanneer er alleen groen geladen wordt? Dan gaat die periode terug naar 1 tot 1,5 jaar. Al na ongeveer een jaar is de elektrische auto schoner voor het milieu dan de auto op benzine of diesel. Dát zijn cijfers waar we heen willen. Overigens ook zonder nieuwe ontwikkelingen en gereduceerde uitstoot is de winst enorm. Gemiddeld gaat een auto 11,4 jaar mee. Laten we ervan uitgaan dat de ‘terugverdientijd’ 1,4 jaar is voor een EV die volledig groen geladen wordt; dan is het een winst van 10 jaar. Per auto in België! Dat is exact waarom groen laden zoveel aandacht moet krijgen, want op die manier worden de milieuvoordelen van elektrisch rijden nog veel groter.


Hoe staat het met de laadpalen in België en waar staan ze?

Het aantal oplaadpunten is de afgelopen jaren sterk toegenomen. In 2018 steeg het aantal palen met een dikke 72 procent, maar in 2019 ging het pas echt hard met bijna 111 procent stijging. De meeste laadpalen vinden we in de provincie Oost-Vlaanderen, met meer dan 580 palen. Daarop komt Brussel met meer dan 500 laadpalen en daarna komen West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Limburg. Ook zijn er steeds meer ondernemers die de mogelijkheden verkennen voor een zakelijke laadpaal. Dat kan voor de medewerkers of eigen auto’s zijn, maar het kan ook voor bezoekers of klanten bijzonder interessant zijn om te kunnen laden terwijl ze binnen zijn. Mocht je dat als ondernemer niet allemaal zelf willen bekostigen, ondanks de aftrekbaarheid, dan kun je met een slimme verrekendienst zelfs verdienen aan het publiek. Zo heeft Ikea al laadpalen bij alle vestigingen zodat de klanten de auto op kunnen laden terwijl ze zich binnen verloren lopen op zoek naar de ballekes.


Thuis je elektrische auto opladen; een haalbare kaart?

Thuis een elektrische auto opladen is een prima oplossing, bij voorkeur met een volledig laadstation (meestal rond de € 1000) zodat je niet je hele installatie hoeft te herzien. Wil je zeker weten dat je elektrisch rijdt op groene stroom, dan kies je voor de groenste energieleverancier die door Testaankoop is gecertificeerd. Naast het aankopen van groene stroom kun je deze ook zelf opwekken en gebruiken om je elektrische wagen aan te drijven. Een kleine rekensom met de nieuwe Nissan Leaf, radius van 370 km en een tractiebatterij van 40kW, toont aan dat het dit goed haalbaar is. Gemiddeld rijden we 43 km per dag wat een verbruik van 40 kWh ÷ 370 km × 32 km = 4,65 kWh betekent. Reken op een operationeel verlies van ongeveer 15-20%, en met een veiligheidsmarge zou je ongeveer 6 kWh zonne-elektriciteit per dag moet opwekken om op zonne-energie te rijden. In België zou je aldus met 7 zonnepanelen van 320Wp ruimschoots voldoende moeten hebben. De opslag van deze energie is weer een verhaal apart. Kijk ook naar de mogelijkheden om subsidie te ontvangen of ga een energielening aan om de kosten te dekken. Vooral Vlaanderen is hier erg actief mee.


Breekt elektrisch rijden in 2020 echt door in België?

Het is de grote vraag of het elektrisch rijden al in 2020 echt door gaat breken in België. Het toekomstperspectief is na een stijging van 55% in 2019 uitermate positief, en ondanks het afschaffen van enkele voordelen zijn er nog steeds voldoende subsidies en aftrekposten om het interessant te maken. Ook zijn er steeds meer elektrische modellen waarmee je 250 kilometer of meer af kunt leggen; meer dan genoeg voor de meeste Belgen. Een laadpaal thuis óf op het werk zou voor de gemiddelde Belg genoeg moeten zijn om tijdig te kunnen laden. Tegelijkertijd zijn er al ongeveer 9.500 laadpalen in België en blijft dit aantal toenemen. Nu de drempels als sneeuw voor zon verdwijnen, ligt de weg open voor de elektrische auto en een duurzame toekomst!


Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands