Elektrische taxi's in Brussel
Het gebruik van elektrische taxi’s in onze hoofdstad werd in 2013 al aangehaald door de regering. Officieel worden de nieuwe taxi’s 15 oktober aan het grote publiek in Brussel voorgesteld, maar sinds een paar dagen rijden er al een aantal elektrische taxi’s door de hoofdstad.
Voor de elektrische taxi’s deed de regering beroep op het Chinese bedrijf Build Your Dreams, afgekort BYD. Vorig jaar zocht de regering 19 exploitanten die elk een aantal taxi’s mogen aanleveren voor de Belgische hoofdstad. De keuze van die exploitanten werd gemaakt op basis van een juryrapport opgesteld door een gespecialiseerde jury en leidde tot de keuze om samen te werken met het Chinese Build Your Dreams.
Duurzame mobiliteit
Met de invoer van de elektrische taxi’s wil de regering mobiliteit in Brussel duurzamer maken. De elektrische taxi’s zijn een poging transportmiddelen zonder emissie in Brussel in te voeren. De taxi’s zien eruit als een monovolume. De wagen kan maximaal 140 km/uur rijden. Aangezien het de bedoeling is de wagens vooral binnen de ring te laten gebruiken, is het niet nodig dat de
De elektrische taxi’s zijn uitgerust met een motor van 90 pk en ze kunnen na een enkele oplaadbeurt 300 km rijden. Die 300 km wordt wel enkel gehaald in het geval dat de elektrische taxi binnen stadsgrenzen kan blijven rijden. Voor verdere afstanden op snellere wegen zal de autonomie van de batterij lager liggen. De batterij opladen duurt amper 20 minuten en zou zo’n 2 euro per oplaadbeurt kosten. Dat is een pak goedkoper dan rijden met een wagen op diesel. Of dat prijsverschil ook te merken zal zijn in de prijs die taxigebruikers betalen om vervoerd te worden, is niet duidelijk.
De elektrische taxi’s verschillen qua uiterlijk niet van de gewone taxi’s die reeds in Brussel rijden, maar krijgen wel een apart logo waardoor duidelijk wordt dat het elektrische wagens zijn. Zo kunnen taxigebruikers toch het onderscheid maken tussen de gewone taxi’s en de elektrische taxi’s.