Taxidienst Uber in wet inpassen

Minister van Mobiliteit Ben Weyts bekijkt of het mogelijk is de controversiële taxidienst Uber in de wetgeving in te passen. Het zou dan vooral gaan om de app, die voorlopig nog niet onder de bestaande regels van personenvervoer vallen. De inpassing van de Uber-app in de Belgische wetgeving zou aansluiten bij de technologische vooruitgang van deze eeuw.

Uber is online taxidienst. Met een app kunnen klanten in 42 landen een officiële taxichauffeur of een privéchauffeur inhuren. De nieuwe taxidienst zorgt voor veel protest bij officiële taxichauffeurs in de steden waar Uber actief is. Het probleem volgens taximaatschappijen in grote steden, zoals Londen, Parijs en Brussel, waarin de taxidienst al beschikbaar is, is dat Uber ook werkt met niet-gelicenseerde taxichauffeurs.


Verbod in april

Uber werd in februari 2014 in Brussel geïntroduceerd. Die lancering werd meteen gevolgd door heel wat protest van de Brusselse taxichauffeurs. In april werd de mobiele taxidienst, met de steun van toenmalig minister van Vervoer Grouwels, verboden in België. Ondanks zware boetes van 10.000 euro per overtreding, ging Uber toch door met het aanbieden van zijn diensten in Brussel. Minister van Mobiliteit Ben Weyts wil nu bekijken of het mogelijk is Uber toch onder te brengen in de Belgische wetgeving. Volgens Weyts is het logisch dat er gezocht wordt naar mobiele alternatieven voor taxicentrales en daar is Uber het voorbeeld van. Daarom wil Weyts de omstreden taxidienst toch verder opvolgen en indien nodig het taxidecreet bijsturen, zodat er toch plaats is voor Uber in ons land.


Uber in Antwerpen

Voorlopig wordt de online taxidienst enkel (en zonder toestemming) aangeboden in Brussel, maar ook de stad Antwerpen zou interesse hebben in de nieuwe taxidienst. Er wordt daarom steeds vaker gekeken naar de mogelijkheden om Uber te verzoenen met de huidige taxisector en de sociale wetgeving rond taxidiensten. Volgens N-VA-parlementslid Annick De Ridder is de huidige taxisector niet innovatief genoeg. Tegenwoordig wordt er steeds vaker gezocht naar modernere manieren om gebruik te maken van het openbaar vervoer. De diensten van Uber zouden perfect aansluiten bij het concept van autodelen.


Car sharing vs. ride sharing

Car sharing of autodelen is een goedkope manier voor wie zelf geen auto wil kopen, bijvoorbeeld omdat hij te weinig kilometers maakt. Het principe is ongeveer hetzelfde als een auto huren, maar dan met een lidmaatschap bij een car sharing maatschappij en de te huren wagens staan overal langs de kant van de weg of in parkeergarages. Autodelen vormt geen probleem in België. Uber biedt echter ride sharing aan. Dat betekent dat gebruikers via hun smartphone op zoek kunnen naar een chauffeur om mee te kunnen rijden. Dat kan gratis, maar een app als Uber laat de gebruikers wel betalen. Niet aan de chauffeur zelf, maar via een credit card aan het bedrijf zelf. Die vorm van ride sharing lijkt wat op carpoolen, maar is in België verboden.


Brussels Airlines

Een opvallende samenwerking is die tussen Uber en Brussels Airlines. De luchtvaartmaatschappij biedt voor de kerstperiode een cadeaubon aan waarbij een tegoedbon van 15 euro voor de taxidienst Uber zit. Dat idee is tegen de zin van de Brusselse taxisector. Volgens de taxichauffeurs zorgt Brussels Airlines zo voor oneerlijke concurrentie. Brussels Airlines benadrukt daarom dat het niet de bedoeling is de tegoedbon in België te gebruiken, maar op de bestemming, bijvoorbeeld om gemakkelijk van het vliegveld bij het hotel te geraken.

De taxidienst Uber is een nieuwe manier van openbaar vervoer die niet door taxichauffeurs geapprecieerd wordt. Wist u trouwens dat u via Ikwilvanmijnautoaf.be gemakkelijk uw taxi kunt verkopen?

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands