Vliegende auto komt eraan

De eerste vliegende auto zal eind oktober op het Pioneers Festival in Wenen worden voorgesteld. De vliegende auto is een product van het Slowaakse bedrijf Aeromobil. Het bedrijf is al meer dan 20 jaar bezig met de bouw van een vliegende auto.

Fileleed is een mondiaal probleem. Gisteren berichtten we nog dat het fileleed in Vlaanderen met 20% gestegen is op een jaar tijd. Een vliegende auto zou dat probleem kunnen oplossen. Staat u in de file? Geen probleem. Snel opstijgen en u kunt weer rustig verder rijden/vliegen. Over de praktische problemen die daar eventueel bij komen kijken, spreken we ons voorlopig nog even niet uit.


Een eeuwenoude droom

Al sinds het begin van de 20ste eeuw wordt er gezocht naar manieren om auto’s in de lucht te krijgen. Meer dan honderd jaar later is het echter nog steeds niet gelukt een vliegende auto in het dagelijkse straatbeeld te introduceren. Daar lijkt nu met mondjesmaat verandering in te komen. Het Slowaakse bedrijf Aeromobil s.r.o. is er na twintig jaar in geslaagd een vliegende conceptauto te bouwen. Het bedrijf heeft verschillende versies gecreëerd, gaande van het eerste model, de AeroMobil 1.0, dat nog puur een concept was, tot de AeroMobil 2.5, een pre-prototype van het concept. De eerste versies van de AeroMobil waren vrij basic. De latere versies kregen opvouwbare vleugels en een soort van vinnen rond de wielen. De eerste testvlucht met de AeroMobil werd in oktober 2013 gemaakt met de AeroMobil 2.5. Dit jaar wordt in Wenen de nieuwste versie van de vliegende auto aan het publiek voorgesteld: de AutoMobil 3.0. Voor die laatste versie heeft het bedrijf het concept verder uitgedacht en ontwikkeld. De voorstelling vindt plaats op 29 oktober, een eerste testvlucht wordt op 28 oktober gepland.


Vliegende snelheidsduivel

De vliegende auto heeft de specificaties van een sportauto. De wagen weegt amper 450 kg en kan door zijn lichte gewicht meer dan 200 km/uur halen in de lucht. Op de weg ligt de maximumsnelheid een stuk lager: dan haalt de wagen nog 160 km/uur. Aan die snelheden hangt wel een stevig verbruik vast. In de lucht verbruikt de vliegende auto 15 liter brandstof per uur. Op de grond verbruikt de wagen ongeveer 7,5 liter/100 km, wat ongeveer overeenkomt met het verbruik van een gewone gezinswagen. Het eerste geteste model, de AeroMobil 2.5, had plaats voor slechts één persoon. De AeroMobil 3.0 zou twee personen moeten kunnen vervoeren. Meer is er over de vliegende auto nog niet bekend. Ook over het prijskaartje dat aan het voertuig zou vasthangen, is nog geen informatie vrijgegeven.

Wel is het duidelijk dat, als het voertuig geïntroduceerd wordt, het noodzakelijk is er een goede wetgeving rond op te bouwen, om grote ongevallen en verkeershinder te vermijden. Zo zal onder meer moeten worden bekeken welk soort rijbewijs je nodig hebt om met een vliegende auto te mogen rijden en vliegen, er zullen specifieke rijlessen moeten komen en uiteraard moet er ook afgesproken worden waar de voertuigen mogen opstijgen en landen. We zijn dus nog lang niet in het tijdperk van de vliegende auto’s aanbeland, maar dat tijdperk komt wel steeds dichterbij. Zou u later willen investeren in een vliegende auto of bent u de files ook meer dan beu? Verkoop dan uw auto op onze online automarkt.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands